T.C.GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI
MERKEZ TEŞKİLATI İÇ HABERLEŞME
Sayı :91351399-10.04/11077
Konu :
23.05.2013 / 6228
Rehberlik ve Teftiş Başkanlığından
Personel Dairesi Başkanlığına
Bakanlık Makamının 03.05.2015 günlü, 11077 sayılı Onayı uyarınca yürürlüğe konulan “Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca 4483 Sayılı Kanun Kapsamında Yapılacak Ön incelemeler Hakkında Yönerge” ilişikte gönderilmiş olup, söz konusu yönergenin Bakanlığımız taşra teşkilatına Başkanlığınızca duyurulması hususunda bilgi ve gereğini rica ederim.
Zafer YILDIRIMLI
Rehberlik ve Teftiş Başkanı
EK:
1-Yönerge.(47sayfa)
DAĞITIM:
Tüm Merkez Birimleri.
GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞINCA 4483 SAYILI KANUN KAPSAMINDA YAPILACAK ÖN İNCELEMELER HAKKINDA YÖNERGE
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Esaslar
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönergenin amacı, 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanunun uygulamasına ilişkin olarak Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca yürütülecek işlemlere açıklık getirmek ve izlenecek usulde birlik sağlamaktır.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönerge, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatında 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre istihdam edilen memurlar ve diğer kamu görevlilerinin görevleri sebebiyle işledikleri ve 4483 sayılı Kanun kapsamına giren suçları hakkında izlenecek usul ve esaslar ile yürütülecek iş ve işlemleri kapsar.
(2) Ancak;
a) 3628 sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanununda cezai müeyyideye bağlanan eylemler ile Türk Ceza Kanunundaki irtikap, rüşvet, basit ve nitelikli zimmet, görev sırasında veya görevinden dolayı kaçakçılık, resmi ihale ve alım ve satımlara fesat karıştırmak, Devlet sırlarının açıklanması veya açıklanmasına sebebiyet verme suçları veya bu suçlara iştirak edilmesine ilişkin eylemler hakkında,
b) 1 yıl ve üzeri hapis cezası ile adlı para cezasını mucip suçüstü halinde.
c) 5271 sayılı CMK’nın 161’nci maddesi fıkrası uyarınca, kanunen kendilerine verilen veya kanunen kendilerinden istenen adliye ile ilgili görev veya işlerde kötüye kullanma veya ihmalleri görülen kamu görevlileri ile Cumhuriyet savcılarının sözlü veya yazılı istem ve emirlerini yapmakta kötüye kullanma veya ihmalleri görülen kolluk âmir ve memurları hakkında,
ç) 5816 sayılı Atatürk Aleyhine İşlenen Suçlar Hakkında Kanun, 1402 sayılı Sıkıyönetim Kanunu, 298 sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanun, 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu gibi özel kanunlarında soruşturma ve kovuşturma usulünün tayin edildiği hallerde,
4483 sayılı Kanun hükümleri uygulanmaz.
Hukuki dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönerge, 640 sayılı Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 34 üncü maddesindeki yetkiye dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4-) Bu Yönergede geçen:
a) Kanun: 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanunu,
b) CMK; 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununu.
c) Bakanlık: Gümrük ve Ticaret Bakanlığını,
ç) Bakan; Gümrük ve Ticaret Bakanını.
d) Müsteşar; Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Müsteşarını.
e) Başkanlık: Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Rehberlik ve Teftiş Başkanlığını,
f) Müfettiş: Rehberlik ve Teftiş Başkanlığında görevli Başmüfettiş, Müfettiş ve Müfettiş
Yardımcılarını,
g) Bakanlık personeli: Gümrük ve Ticaret Bakanlığında 657 sayılı Devlet Memurları Kanuna
göre istihdam edilen memurlar ve diğer kamu görevlilerini,
h) Yetkili merci; 4483 sayılı Kanun kapsamında ön inceleme yapma/yaptırma ve/veya soruşturma izni verip vermeme yetkisini haiz mercii,
ı) Yönetmelik; Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı Yönetmeliğini, ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Ön İncelemenin Tanımı, Yetkili Merciler, Ön İnceleme Onayı, Görevlendirme
Ön inceleme
MADDE 5-(1) Ön inceleme; Yönergenin 2 nci maddesinde belirtilen Bakanlık merkez ve taşra teşkilatında görevli personelin, Kanun kapsamında giren suçlarla ilgili işlem ve eylemlerinin hukuki durumunun belirlenmesi amacıyla yetkili mercilerce bizzat veya görevlendirecekleri personel vasıtasıyla yapılan inceleme, değerlendirme ve raporlama çalışmalarıdır.
Ön inceleme yaptırmaya yetkili merciler
MADDE 6- (1) Ön inceleme yapma/yaptırma yetkisi;
a) Bakanlığın ilçede görevli personeli hakkında Kaymakama,
b) Bakanlığın ilde ve merkez ilçede görevli personeli hakkında Valiye,
c) Bakanlığın bölge teşkilatında görevli personeli hakkında görev yaptıkları ilin Valisine,
ç) Bakanlık merkez, ve taşra teşkilatında görevli tüm memurlar ve diğer kamu görevlileri hakkında Bakan’a
aittir.
(2) Bakanlık merkez teşkilatında görevli personel hakkında ön inceleme yapma/yaptırma yetkisi hususunda Gümrük ve Ticaret Bakanlığı İmza Yetkileri Yönergesi hükümleri uygulanır.
(3) Ön inceleme yapma/yaptırma yetkisi bu merciler tarafından, yokluklarında ise vekillerince bizzat kullanılır.
(4) Yetkili mercilerin saptanmasında, personelin suç tarihindeki görevi esas alınır.
(5) Bir kadroya vekâleten, tedviren veya geçici olarak görevlendirilen personel hakkında ön inceleme yapma/yaptırma yetkisi, asil hakkında ön inceleme yapma/yaptırma yetkisini haiz mercie aittir.
İştirak halinde işlenen suçlarda yetkili merci
MADDE 7- (I) Bakanlık personelinin gerek Bakanlıkla gerekse diğer kamu kurumlarında kendisinin üstü konumundaki memur veya kamu görevlileri ile aynı fiile iştiraki halinde ön inceleme yapma/yaptırma yetkisi üst memur esas alınarak belirlenir.
(2) Bakanlık personelinin, kendisinin üstü konumunda olmayan diğer kamu kurum ve kuruluşu mensuplarıyla aynı fiile iştiraki halinde, bunlar hakkında tabi olduğu usule göre işlem tesis edilir.
Yetkili mercilere konunun intikali, isleme konulmayacak ihbar ve şikâyetler
MADDE 8- (1) Kanun kapsamına giren bir suç işlendiği iddia edilen veya bu izlenimi veren bir ihbar veya şikâyet alan yöneticiler, ön inceleme yapma/yaptırma yetkisini haiz mercilere yapılacak bildirimden önce; ihbar ve şikâyetin somut nitelikte olup olmadığı, kişi ve/veya olay belirtilip belirtilmediği, iddiaların ciddi bulgu ve belgelere dayanıp dayanmadığı, ihbar veya şikayet dilekçesinde dilekçe sahibinin doğru ad, soyad ve imzası ile iş veya ikametgah adresinin bulunup bulunmadığı ve fiilin kanun kapsamına girip girmediği yönünde bir incelemeyi bizzat yapar veya görevlendirecekleri personel vasıtasıyla yaptırırlar, inceleme sonucunun bir rapora bağlanması esas olmakla birlikte ilgili evrak üzerinde gösterilmesi de mümkündür İhbar ve şikayetin geniş kapsamlı olması ve/veya teknik bir incelemeyi gerektirmesi halinde bu incelemenin usulünce Başkanlık marifetiyle yapılması bakımından konu Bakanlığa intikal ettirilebilir. Ön inceleme yapılması gereğinin doğması halinde, düzenlenen rapor izin vermeye yetkili mercie gönderilir.
(2) Kanun kapsamına giren bir fiilin işlendiğini öğrenen idare amirleri, durumu gecikmeksizin izin vermeye yetkili mercie bildirirler.
(3) Yetkili mercilerin, doğrudan veya yukarıdaki şekilde intikal ettirilen hususlar hakkında verecekleri ön inceleme başlatıp başlatmama kararına göre işlem tesis edilir. Yetkili merci kararını verirken doğruluğu şüphe götürmeyen belgelerle desteklenmiş iddiaları içeren dilekçelerde, doğru kimlik, imza ve adres şartının bulunup bulunmadığını aramaz.
(4) Cumhuriyet Başsavcılıklarından gelen soruşturma izin talepleri üzerine, yetkili merciin ön inceleme yaptırması esastır. Ancak, talep ekini oluşturan ihbar ve şikâyet, somut ve özel nitelikte değilse, ciddi bilgi ve belgeye dayanmıyorsa, kişi ve/veya olay belirtilmemiş ise yetkili merci ön inceleme başlatmadan önce bu hususların varlığının tespiti amacıyla araştırma yaptırabilir. Bu şartları taşımadığı anlaşılan ihbar ve şikayetler işleme konulmaz. Bu fıkranın uygulanmasında 3’üncü fıkranın ikinci cümlesi hükmü saklıdır.
(5) Ön incelemeye tabi tutulmayan ihbar ve şikâyetin işleme konulmadığına dair bilgi, yetkili merciin imzasıyla ihbar ve şikâyet dikmesini gönderen kişi veya mercie bildirilir.
(6) İhbar ve şikâyetler konusunda daha önce sonuçlandırılmış bir ön inceleme olması halinde müracaat, izin vermeye yetkili mercilerce işleme konulmaz. Ancak ihbar veya şikâyet eden kişilerin konuyla ilgili daha önceki ön inceleme sonucunu etkileyecek yeni bilgi ve belge sunması halinde müracaatları işleme konulabilir
(7) İhbar veya şikâyet dilekçelerinin konusuyla ilgisi olmayan bir idari makama verilmesi durumunda, bu makam tarafından yetkili idari birime gönderilir ve ayrıca dilekçe sahibine de bilgi verilir.
Teftiş ve denelim sırasında suç tespiti
MADDE 9- (1) Müfettişlerce yapılan teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma sırasında Kanun kapsamında suç teşkil eden bir fiilin tespiti halinde, gerekli bilgi ve belgeler toplanarak yetkili mercie iletilmek üzere düzenlenecek bir yazı veya raporla Başkanlığa gönderilir.
(2) İç denetçilerce, iç denetim sırasında veya iç denetim sonuçlarına göre soruşturma açılmasını gerektirecek bir hususa rastlandığında, iç denetçi tarafından başkaca bir işlem yapılmaksızın keyfiyet ilgili idarenin en üst amirine bildirilir. 5018 sayılı Kanunun 64 üncü maddesinin üçüncü fıkrası hükmü uyarınca, iç denetçiye disiplin soruşturması dâhil herhangi bir soruşturma veya ön inceleme görevi verilmez.
Ön inceleme onayının kapsamı
MADDE 10- (1) Ön inceleme onaylarında aşağıdaki hususlara yer verilir.
a) İhbar, şikayet, bilgi ve bulguya dayalı ön incelemeye konu fiil ve/veya kişiler.
b) Varsa konu hakkında düzenlenmiş “Rapor” sonuçları.
c) Bunlara bağlı olarak ön inceleme sırasında ortaya çıkabilecek konular.
ç) Ön incelemeyle görevlendirilenin unvanı ve/veya adı, soyadı.
d) Ön inceleme için öngörülen 30 günlük sürenin yetmeme ihtimali var ise 15 günlük ek süre.
(2) Ön inceleme sırasında, onaya konu fiilin hukuki niteliğinin değişmesi veya onayda belirtilmeyen memur ve diğer kamu görevlilerinin fiili işlediklerinin veya katıldıklarının anlaşılması halinde, bunların aynı merci yetkisinde olmaları kaydıyla yeniden onay alınması gerekmez. Ancak bu kişilerin, müfettişler hariç ön incelemeyle görevlendirilenin üstü olması durumunda bunlar hakkında işlem yapılmaksızın keyfiyet görevlendirme merciine yazılı olarak derhal bildirilir ve alınacak talimata göre hareket edilir.
(3) Ön inceleme esnasında, onayda yer alan olay ve konudan tamamen ayrı bir suç olarak nitelendirilebilecek bir fiil belirlendiğinde, bu konuda da ön inceleme yapılması için durum usulü dairesinde yetkili mercie bildirilir.
Görevlendirme
MADDE 11-(l) Yetkili merci, Kanun kapsamına giren fiil nedeniyle ön inceleme yapılmasına karar verir ise bunu bizzat yapabileceği gibi görevlendireceği bir veya birkaç denetim elemanı veya hakkında ön inceleme yapılan memurun üstü konumundaki bir veya birden fazla memur eliyle yaptırabilir.
(2) Ön incelemeyle görevlendirilenlerin Bakanlık içinden belirlenmesi esastır. Yetkili merci, işin özelliğine göre başka bir kamu kurum veya kuruluşu personeli eliyle de ön inceleme yapılmasını isteyebilir.
(3) Ön incelemeyle görevlendirilenlerin;
a) Ön incelemeye konu suçtan zarar görmemiş olması,
b) Kalkmış olsa bile, hakkında ön inceleme yapılan veya mağdur ile aralarında; evlilik vesayet veya kayyımlık ilişkisi bulunmaması, üçüncü derece dahil kan veya ikinci derece dahil kayın hısımlığı ya da kan veya kayın alt veya üst soy ilişkisi olmaması, evlat edinme bağlantısı bulunmaması,
c) Ön incelemeye konu olayda tanık olma ihtimalinin bulunmaması,
ç) Hakkında ön inceleme yapılan ile aralarında bilinen bir husumetin bulunmaması,
gerekir.
(4) Yetkili merci, hakkında ön inceleme yapılacak olanın üstü konumunda personel bulunmaması veya incelemenin uzmanlık gerektirmesi gibi durumlarda ön incelemeyi bizzat yapabileceği gibi Müfettişler eliyle de yaptırabilir.
Ön incelemede başkan tayini
MADDE 12- (1) Yetkili merci, aynı anda birden fazla kişiyi ön incelemede görevlendirmesi durumunda içlerinden birini Başkan olarak belirler. Müfettişler ise kendi usullerine tabidir.
(2) Farklı bakanlık mensupları hakkındaki müşterek ön incelemelerde birden fazla kurumun eşit statüdeki personeli görevlendirilmiş ise, hakkında ön inceleme yapılan üst memurun bağlı olduğu kurumun personeli başkan olur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Ön İnceleme İle Görevlendirilenlerin Yetkilen ve Bu Yetkilerin Kullanım Usulleri
Genel olarak yetkiler
MADDE 13- (1) Ön inceleme ile görevlendirilenler:
a) Tüm resmi daire, kurum, kuruluş ve kamuya yararlı demeklerle, gerçek ve tüzel kişilerden gerekli yardım, her türlü bilgi, belge ve defterleri istemek, bunları incelemek ve örneklerini almak, ilgililerden yazılı ve sözlü bilgi almak gibi kanuni engel olmadıkça muhataplarınca ifası zorunlu olan Müfettişlik yetkilerine,
b) Kendilerini görevlendiren merciin bütün yetkilerine,
c) Kanunda hüküm bulunmayan hususlarda CMK’nın soruşturma işlemlerine ilişkin hükümleri çerçevesinde işlem yapabilme yetkilerine,
Sahiptirler.
(2) Ön inceleme ile görevlendirilenler, hakkında incelenle yapılan Bakanlık personelinin ifadesini almak, leh ve aleyhindeki bilgi ve belgeleri toplamak suretiyle görüşlerini içeren bir rapor düzenleyerek yetkili mercie sunarlar.
Sınık sıfatının kullanılmaması
MADDE 14-(1) Hakkında ön inceleme yapılan Bakanlık personeli için sanık sıfatı kullanılamaz. Personelin adı ile birlikte şüpheli ifadesi kullanılabilir.
Tutanak düzenlenmesi
Madde 15- (1) CMK’nın 169 uncu maddesine göre, hakkında ön inceleme yapılanın ifadesinin alınması, tanığın ve bilirkişinin dinlenmesi, keşif ve yer gösterme gibi ön inceleme esnasındaki işlemlerde tutanak düzenlenir. Bu tutanaklarda işlemin yeri, zamanı, işlemlerde kanunun öngördüğü usullere uyulduğu, işleme katılanların ad-soyadları ve tutanağın okunarak imzalandığı belirtilir. İmzadan imtina halinde sebepleri yazılır.
Madde 16- (1) CMK’nın 169 uncu maddesi uyarınca, hakkında ön inceleme yapılanın ifadesinin alınması, tanığın ve bilirkişinin dinlenmesi, keşif ve yer gösterme işleminde yemin verdirilmek şartıyla bir zabıt kâtibi bulundurulabilir. Yemin “Hiç kimseden korkmayarak, hiçbir tesir altında kalmadan zaptı gereken hususları doğru ve eksiksiz biçimde kaydedeceğime ve bunları hiçbir zaman, üçüncü kişilere açıklamayacağıma namusum ve vicdanım üzerine yemin ederim.” şeklinde olur,
(2) Yemin verdirildikten sonra bir tutanak düzenlenir (Örnek: 1).
Delillerin toplanması
MADDE 17- (1) Gerekli deliller toplanırken aşağıda belirtilen şekilde hareket edilir.
a) Muhbir ve müştekinin çağrılması ve dinlenmesi
Muhbir veya müştekinin bilgi ve ifadesine başvurulması amacıyla, iletişim bilgileri üzerinden yapılacak davet sözlü veya yazılı olarak yapılabilir. Çağrıya icabet ettiğinde, kimliği ve adresine ilişkin bilgiler tespit edildikten sonra mevcut dilekçe üzerindeki imzanın kendisine ait olup olmadığı, ihbar ve şikâyetinin ayrıntıları, konuya ilişkin elinde bilgi, belge bulunup bulunmadığı, başka diyeceğinin olup olmadığı ve işin niteliğine göre gerek görülen diğer sorular sorulur ve alınacak cevaplar tutanağa kaydedilir.
h) Resmi bilgi ve belge temini
Ön incelemeye konu olayla ilgili resmi dairelerde mevcut bilgi ve belgelerin yazı ile istenmesi asıldır (Örnek:2).
Dosya ve defter kayıtlarının incelenmesi neticesinde gerekli görülen belgelerin asıl ve/veya onaylı suretleri yazı ekinde (mümkünse dizi pusulasına da bağlanarak) alınır (Örnek:3). Alınacak suretlere “aslı gibidir” şerhinin konulması ve ilgili kurum yetkililerince imzalanması sağlanır. Belge aslının alınması halinde onaylı örneği bırakılır.
c) Yargı mercilerinden bilgi ve belge temini
Ön incelemeye konu olayla bağlantılı bilgi ve belgelerin yargı mercilerinde bulunduğunun tespiti durumunda bunların temini için yazılı talepte bulunulur (Örnek:4).
ç) Noterden bilgi ve belge temini
Noterde bulunan bilgi ve belgeler Cumhuriyet Başsavcılığı vasıtasıyla temin olunur (Örnek:5).
İfade alma yöntemleri
MADDE 18- (1) Hakkında ön inceleme yapılanın veya tanığın ifadesi, ön incelemeyi yapan tarafından bizzat alınabileceği gibi usulü dairesinde atanacak bir zabıt kâtibi vasıtasıyla da alınabilir. Hakkında ön inceleme yapılanın ifadesi, makul bir süre verilerek yazılı şekilde de alınabilir.
Tanığın çağrılması
MADÖE 19- (1) Tanığın ön incelemeyi yapan tarafından bizzat dinlenmek islenmesi halinde, telefon, fax, elektronik posta gibi iletişim araçları vasıtasıyla ya da adresine gönderilecek yazı ile davet edilir. Asker ve kamu görevlisi tanıkların daveti bağlı bulundukları amirleri marifetiyle olur.
(2) Tanığın davete icabet etmemesi halinde, gerekirse ayrı bir tutanakla tespit edilecek bu husus ön inceleme raporunda belirtilir.
(3) Tutuklu ve hükümlü tanıkların ifadeleri, bulundukları ceza evinde ve sorumlu Cumhuriyet Savcılığının izniyle alınır.
Tanıklıktan çekinme
MADDE 20 - (1) Aşağıdaki kimseler tanıklıktan çekinebilir.
a) Hakkında ön inceleme yapılanın;
ı) Nişanlısı,
ıı) Evlilik bağı kalmasa bile eşi.
ııı) Kan hısımlığından veya kayın hısımlığından üstsoy veya altsoyu; üçüncü derece dahil kan veya ikinci derece dahil kayın hısımları (ana, baba, dede, nine ve bunların ana, babaları, çocuklar, torunlar, üvey ana ve baba, üvey çocuklar, üvey torunlar, kardeşler, amca, hala, dayı, teyze, yenge, yeğen, enişte, kayınvalide, kayınpeder, kayınbirader, baldız, görümce).
b) Hakkında ön inceleme yapılan ile aralarında evlâtlık bağı bulunanlar.
(2) Yaş küçüklüğü, akıl hastalığı veya akıl zayıflığı nedeniyle tanıklıktın çekinmenin önemini anlayabilecek durumda olmayanlar, kanuni temsilcilerinin rızasıyla tanık olarak dinlenebilirler. Kanuni temsilcisi şüpheli veya sanık ise, bu kişilerin çekinmeleri konusunda karar veremez.
(3) Tanıklıktan çekinebilecek olan kimselere, dinlenmeden önce tanıklıktan çekinebilecekleri bildirilir. U kimseler dinlenirken de her zaman tanıklıktan çekinebilirler.
Meslek ve sürekti uğraşıları sebebiyle tanıklıktan çekinme
MADDE 21 - (1) Meslekleri ve sürekli uğraşları sebebiyle tanıklıktan çekinebilecekler ile çekinme konu ve koşulları aşağıda belirtilmiştir.
a) Avukatlar veya stajyerleri veya yardımcılarının, bu sıfatları dolayısıyla veya yüklendikleri yargı görevi sebebiyle öğrendikleri bilgiler.
b) Hekimler, diş hekimleri, eczacılar, ebeler ve bunların yardımcıları ve diğer bütün tıp meslek veya sanat mensuplarının, bu sıfatları dolayısıyla hastaları ve bunların yakınları hakkında öğrendikleri bilgiler.
(2) Yukarıdaki fıkranın (a) bendinde belirtilenler dışında ka1an kişiler, ilgilinin varlığı halinde tanıklıktan çekinemez.
Tanıklık sırasında soruya cevap vermekten çekinme
MADDE 22 - (1) Tanık, kendisini veya 20 inci maddenin birinci fıkrasında gösterilen kişileri ceza kovuşturmasına uğratabilecek nitelikle olan sorulara cevap vermekten çekinebilir. Bu durumda, cevap vermekten çekinebileceği soruyu müteakip tanığa bildirilir.
Devlet sırrı niteliğindeki bilgilerle ilgili tanıklık
MADDE 23- (1) Açıklanması, Devletin dış ilişkilerine, milli savunmasına ve milli güvenliğine zarar verebilecek, anayasal düzen ve dış ilişkilerinde tehlike yaratabilecek nitelikteki bilgiler Devlet sırrı sayılır.
(2) Tanıklık konusu bilgilerin Devlet sırrı niteliğini taşıması halinde; tanık, sadece mahkeme hâkimi veya heyeti tarafından zabıt kâtibi dahi olmaksızın dinlenir.
Tanığın yemini
MADDE 24-(1) Tanıklığa başlamadan önce tanığa “Bildiğimi dosdoğru söyleyeceğime namusum ve vicdanım üzerine yemin ederim.” Şeklinde yemin verdirilir.
(2) Ancak, gerektiğinde veya o kişinin tanık sıfatıyla dinlenmesinde tereddüt hâsıl olduğunda yemin, tanıklıktan sonraya bırakılabilir. Bu durumda yemin; “Bildiğimi dosdoğru söylediğime namusum ve vicdanım üzerine yemin ederim.” şeklinde olur.
(3) Yemin yüksek sesle tekrar ederek veya okuyarak yapılır. Yemin verilirken herkes ayağa
(4) Dilsizlerden okuma, yazma bilmeyenler; işaretlerinden anlayan bir kimse vasıtasıyla ve işaretle, okuma yazma bilenler ise yazarak ve imzalarını koyarak yemin ederler.
(5) Ön inceleme safahatında, yemin etmiş tanığın yeniden dinlenmesi gerektiğinde yemin tekrarına gitmeden önceki yemini hatırlatılır.
(6) Aşağıdaki kimseler yeminsiz dinlenir.
a) Dinlenme sırasında 15 yaşını bitirmemiş olanlar.
b) Ayırt etme gücüne sahip olmamaları nedeniyle yeminin nitelik ve önemini kavrayamayanlar.
c) Ön incelemeye konu olaylara iştirakten veya bu suçlar nedeniyle suçluyu kayırmaktan ya da suç delillerini yok etme, gizleme veya değiştirmekten şüpheli, sanık veya hükümlü olanlar,
Tanığın dinlenmesi
MADDE 25- (1) Tanıklara ilk olarak T.C kimlik numarası, adı ve soyadı, doğum yeri ve tarihi, mesleği, iş ve/veya yerleşim yerinin adresi telefon, numarası sorulur. Kimlik bilgilerini gösterir muteber bir belgenin ibrazı istenir.
(2) Tanıklığa başlamadan önce görevinin önemi anlatılır. Bu amaçla dinlenmeden önce gerçeği söylemesinin önemi, aksi halde yalan tanıklık suçundan ceza alacağı, söyleyeceklerinin doğruluğu hakkında yemin edeceği anlatılır. Ayrıca, kendisine tanıklık edeceği husus belirtilerek konuya ilişkin bildiklerini anlatması istenir. Gerektiğinde inandırıcılığına yönelik aydınlatıcı bilgiler istenebileceği gibi hakkında ön inceleme yapılan memur veya mağdurlarla ilişkisi sorulur.
(3) Her tanık, ayrı ayrı ve sonradan dinlenecek tanıklar yanında bulunmaksızın dinlenir.
(4) Tanıklık ederken tanığın sözü kesilmez, ancak tanıklık ettiği hususun aydınlatılması, tamamlanması ve bilgisinin dayanaklarının gereğince takdiri için sorular sorulabilir.
(5) Tanık dinlenirken söyledikleri tutanağa kaydedilir ve bitiminde tutanak okunarak hazır bulunanlarca imzalanır (Örnek:6).
İstinabe yoluyla tanığın dinlenmesi
MADDE 26- (1) Hastalık maluliyet veya elde olmayan zorunlu sebeplerden dolayı bir tanığın, uzun veya belirsiz bir zaman için ön inceleme yapanın davetine gelemeyeceği anlaşılır ise ifadesi istinabe suretiyle alınabilir.
(2) İstinabe talimatı, duruma göre tanığın bulunduğu yerdeki denetim elemanına, Bakanlığa bağlı daire amirine veya mülki amire gönderilerek bizzat veya görevlendirecekleri kimseler tarafından tanığın ifadesinin alınması talep edilir (Örnek:7).
(3) Bu talimata ekli tanığa yöneltilecek soru listesinde aşağıda belirtilen hususlara yer verilir.
a) Adı, soyadı, doğum tarihi, T.C kimlik numarası, işi ve yerleşim yerinin adresi, telefon numarası.
b) Hakkında ön inceleme yapılanı tanıyıp tanımadığı. akrabalık derecesi, husumeti olup olmadığı.
e) Tanıklık edeceği hususlar ile bu konudaki açıklamalarını dosdoğru söyleyeceğine/söylediğine dair yemin edip etmeyeceği.
ç) Konuya ilişkin sorular.
d) Konuyla ilgili söylemek istediği başka bir hususun bulunup bulunmadığı (Örnek:8).
(4) İstinabe suretiyle görevlendirilen naip, tanığın ifadesini bu Yönergede belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde alır, kimlik bilgilerini gösterir muteber bir vesikanın fotokopisini de ekleyerek ön inceleme yapana gönderir.
Tanığa yapılacak ödemeler
MADDE 27- (1) Tanık olarak çağrılan kişinin talebi halinde; her yı1 Adalet Bakanlığınca hazırlanan tarifeye göre kaybettiği zaman ile orantılı bir tazminat, tanıklığa hazır olmak için seyahat etmek zorunda kaldıysa yol masrafları ile çağrıldığı yerdeki ikamet ve beslenme giderleri ödenir. Ön incelemeyle görevlendirilenler, Adalet Bakanlığınca hazırlanan tazminat tarifesini de dikkate alarak belirledikleri bedeli gösterir bir müteferrik karar alırlar (Örnek:9).
(2) Belirlenen bu tutarın tanığa ödenmesini teminen bu karar ve eki belgeler, bir yazı ile ilgili saymanlığa gönderilir (Örnek:10).
Bilgi alma tutanağı
MADDE 28- (1) Ön incelemeyi yürütenler, inceleme konusu hususun aydınlatılması amacıyla, hakkında ön inceleme yapılan dışındaki görgü veya bilgi sahibi olabileceği düşünülen diğer kişilerden davet ve yemin merasirnine uymadan, ancak konunun önemini anlatarak sözlü bilgi alabilir ve durumu Bilgi Alma Tutanağı ile tespit edebilirler (Örnek:11).
(2) Bilgi alma işlemi hakkında; tanıklıktan çekinme halleriyle ilgili 20, 21, 22, 23. madde hükümleri ve tanığın dinlenmesiyle ilgili 25. madde hükümleri, mahiyetine uygun düştüğü ölçüde dikkate alınır.
Bilirkişi tayini
MADDE 29- (l) Ön incelemeyi yürütenler, çözümü uzmanlığı, özel veya teknik bilgiyi gerektiren hallerde bilirkişi istihdam edebilirler.
(2) Bilirkişiler il adli yargı adalet komisyonları tarafından her yıl düzenlenen bir listede yer alan gerçek kişiler ve tüzel kişilerin temsilcileri arasından seçilirler. Gerekçesi gösterilmek suretiyle, belirtilen listelere girmeyenler arasından da bilirkişi seçilebilir. Kanunların belirli konularda görevlendirdiği resmi bilirkişiler (Polis Kriminoloji Laboratuarları, Adli Tıp Kurumu, Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğü gibi) öncelikle atanırlar.
(3) Bilirkişi görevlendirilmesine ilişkin kararda, cevaplandırılması uzmanlığı gerektiren sorular ile inceleme konusu ve (ön inceleme için öngörülen azami 45 günlük süre de dikkate alınarak) görevin süresi belirtilir.
(4) Önceden umumi yemin etmiş bulunan listelere kayıtlı bilirkişiler hariç olmak üzere, ön incelemeyi yürütenlerce belirlenen bilirkişilere göreve başlamadan önce “Görevimi adalete bağlı kalarak, bilim ve fenne uygun olarak, tarafsızlıkla yerine getireceğime namusum ve vicdanım üzerine yemin ederim.” şeklinde yemin verdirilir ve bu hususu gösterir tutanak düzenlenir (Örnek: 12).
(5) Bilirkişiye inceleyeceği şeyler mühür altında verilmeden önce bunların listesi ve sayımı yapılır. Bu hususlar bir tutanakla belirlenir. Bilirkişi, mühürlerin açılmasını ve yeniden konulmasını yine tutanakla belirtmek ve bir liste düzenlemekle yükümlüdür. Bilirkişi, hakkında ön inceleme yapılana kendisini görevlendiren merci aracılığıyla, bunun dışındakilere ise doğrudan soru sorabilir. Aynı amaçla dosyayı kısmen veya tamamen incelemesine izin verilebilir.
(6) Bilirkişi, görüşünü tayin edilen süre içerisinde yazı veya rapor ile bildirir. Ancak, hemen görüş vermenin mümkün olduğu işlerde tutanağa geçirilip imza ettirilmek kaydıyla sözlü görüşü de alınabilir.
Bilirkişiye yapılacak ödemeler
MADDE 30- (1) Ön incelemeyle görevlendirilenler bilirkişilerin sarfettiği emek ve mesai bedelini gösterir müteferrik bir karar düzenleyerek (Örnek:15), bilirkişiye ödenmesi için karar ve eki belgeleri bir yazıyla ilgili saymanlığa gönderirler (Örnek; 14).
(2) Bilirkişiye ödenecek tutarın belirlenmesinde; yapılan işin mahiyet ve kapsamı, varsa incelenen olaydaki Hazine menfaatinin parasal büyüklüğü, bilirkişinin ayırdığı zaman gibi çalışmasıyla orantılı bir ücret ve belgelendirilmesi kaydıyla inceleme ve seyahat giderleri dikkate alınır.
Bilirkişilikten çekinme
MADDE 31- (1) Tanıklıktan çekinmeyi gerektirecek sebepler bilirkişiler hakkında da geçerlidir. Bilirkişi, geçerli diğer sebeplerle de görüş bildirmekten çekinebilir.
İstiktap
MADDE 32 -(1) Ön incelemeye konu bir belgenin doğruluğu veya sahteliğinin ya da düzenleyicisinin kim olduğunun belirlenebilmesi amacıyla bilirkişiden faydalanılır.
(2) Ön incelemeyi yürüten, bu maksatla önce mevcut dosyalardan aynı türden belge, yazı, mühür veya imzayı havi evrakın bulunup bulunmadığını araştırır. Bulunması halinde inceleme konusu evrakla birlikte karşılaştırmanın yapılması maksadıyla bilirkişiye gönderir.
(3) Şayet yazı/imza sahibinin tespiti gerekiyor ise ilgisi görülenlere evrakta mevcut kelimelerin de yer aldığı yazılar yazdırılmak ve imzalar attırılmak suretiyle yazı/imza örnekleri tutanakla tespit edilir.(Örnek: 15).
(4) Belge asılları, araştırmaya konu evrak asılları ile birlikte karşılaştırmanın yapılması maksadıyla ilgisine göre en yakın Polis Kriminoloji Laboratuarlarına veya Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğüne gönderilir (Örnek: 16).
Keşif ve yer gösterme
MADDE 33- (1) Ön incelemeyle görevlendirilenler;
a) Gerektiğinde suç delillerinin yok edilmesini, değiştirilmesini engellemek veya filin nasıl gerçekleştiğini tespit etmek için keşif yapabilirler,
b) Hakkında ön inceleme yapılan, isnat edilen suçla ilgili açıklamada bulunmuş ise kendisine yer gösterme işlemi yaptırabilirler.
(2) Keşif ve yer gösterme esnasında yeminli zabıt katibi bulundurulabilir. Önceden haber verilmek suretiyle, hakkında ön inceleme yapılanın ve/veya avukatının keşif esnasında hazır bulunabilmesine imkan sağlanır. Yer gösterme esnasında da hakkında ön inceleme yapılan avukatını hazır bulundurabilir.
(3) Ön incelemenin her aşamasında yapılabilecek keşif sonucu düzenlenecek tutanakta; mevcut olan durum ile olayın öze; niteliğine göre varlığı umulup da elde edilemeyen delillerin yokluğu yazılır.
(4) Keşif ve yer gösterme işlemi sonucunda düzenlenen tutanak; ön incelemeyi yürütenler, hakkında ön inceleme yapılan ile varsa avukatı ve ilgili diğer hazirun tarafından irnzalanır.
Hakkında ön inceleme yapılanın ifadeye çağrılması
MADDE 34- (1) Hakkında ön inceleme yapılanlar sözlü olarak veya davetiye ile ifadeye çağrılabilirler. Davetiye düzenlenmiş ise ön incelemeyle görevlendirilenler tarafından tebliğ edilir.
(2) Davetiyelerde çağrılma nedeni ile gelmediği takdirde zorla getirileceği belirtilir (Örnek:17).
(3) Hakkında ön inceleme yapılan, davetiyede belirtilen gün, yer ve saatte hazır bulunmaz ise zorla getirilmesini temin için yeniden belirlenen gün ve saati gösterir ihzar müzekkeresi düzenlenir (Örnek: 18). Bu müzekkere, imzalı davetiye sureti ile birlikte üst yazıya eklenerek Cumhuriyet Başsavcılığına gönderilir (Örnek:19).
(4) Hakkında ön inceleme yapılan askerlik görevini yapmakta ise davetiye tebliği ve ihzaren getirilme işlemleri, bağlı olduğu askeri makamlar aracılığı ile yerine getirilir.
(5) Hakkında ön inceleme yapılan, bir başka suç sebebiyle tutuklu veya hükümlü ise bunların ifadeleri, bulundukları ceza evinde ve sorumlu Cumhuriyet Başsavcılığının izniyle alınır.
Hakkında ön inceleme yapılanın ifadesinin alınması
MADDE 35- (1) Hakkında ön inceleme yapılanın ifadesi alınırken aşağıdaki hususlara uyulur.
a) Hakkında ön inceleme yapılanın adı, soyadı, ana-baba adı, doğum yeri ve tarihi, TC. kimlik numarası sorularak kimliği tespit edilir. Hakkında ön inceleme yapılan, kimliğine ilişkin bilgileri doğru cevaplamakla yükümlüdür. Kimlik bilgilerini gösterir muteber bir belgenin ibrazı istenir.
b) Kişisel ve ekonomik durumu hakkında bilgi almak üzere, medeni hali, öğrenim durumu. görevi ve aylık geliri, iş ve ikamet adresleri ile telefon numaraları v.b. hakkında bilgi alınır.
e) Kendisine yüklenen suç anlatılır.
ç) Avukat seçme hakkının bulunduğu, avukat seçecek durumda olmadığı takdirde baro tarafından tayin edilecek bir avukat isteyebileceği, avukatın ifade sırasında hazır bulunabileceği ve onun hukuki yardımından yararlanabileceği, yüklenen suç hakkında açıklamada bulunmamasının kanuni hakkı olduğu, şüpheden kurtulması için somut delillerin toplanmasını isteyebileceği söylenir.
d) Kendisi aleyhine var olan şüphe nedenlerini ortadan kaldırmak ve lehine olan hususları ileri sürmek imkanı tanınır,
e) Ön incelemeye konu olayın aydınlatılması için sorular sorulabilir, keza beyanları ile eldeki belge ve bilgiler arasında çelişki var ise bunun izahatı istenir.
f) İfade sahibinin beyanı özgür iradesine dayanmalıdır. Bunu engelleyici nitelikte kötü davranma, yorma, aldatma, cebir veya tehditte bulunma gibi bedensel veya ruhsal müdahaleler yapılamaz. Kanuna aykırı bir yarar vaat edilemez.
İfade tutanağı
MADDE 36 (1) İfade alma işleminde yapılanlar ve açıklamalar bir tutanağa kaydedilir ve okunarak hazır bulunanlarca imzalanır (Örnek:20/l -20/4).
(2) Bu tutanakta
a) İfade alma işleminin yapıldığı yer ve tarih
5) İfade alma sırasında hazır bulunan kişilerin isim ve sıfatları ile ifade veren kişinin açık kimliği,
e) İfade alma işleminde, yönergenin 35. maddesinde belirtilen işlemlerin yerine getirilip getirilmediği, yerine getirilmemiş ise sebepleri,
ç) İfade verenin açıklamaları ile sorulan sorular ve alınan cevaplar,
d) İfade verenin varsa son olarak söylemek istedikleri,
e) Tutanak içeriğinin ifade veren ve varsa avukatı tarafından okunup imzalandığı, imzadan imtina edilmişse bunun nedenleri.
yer alır.
Yazılı ifade alma
MADDE 37- (1) Hakkında ön inceleme yapılanların ifadelerinin inceleme mahallinde vicahen alınarak tutanağa bağlanması asıldır.
(2) Gerekli görülmesi veya zorunluluk halinde ifadelerin yazılı olarak verilmesi de istenebilir. Bu halde, Kanun ile öngörülen azami 45 günlük süre sınırlaması dikkate alınarak makul bir süre verilir.
İfade talep yazısı
MADDE 38-(1) Hakkında ön inceleme yapılana gönderilecek ifade talep yazısında;
a) Kendisine yüklenen suç veya iddia edilen husus,
b) Konuyla ilgili olarak bir avukattan hukuki yardım alabileceği,
e) Yüklenen suç hakkında açıklamada bulunmamasının kanuni hakkı olduğu,
ç) Şüpheden kurtulması için somut delillerin toplanmasını isteyebileceği,
d) Yüklenen suçun veya iddia edilen hususun mahiyetine göre gerekli görülen sorular,
e) Yazının, tebliğden itibaren cevaplandırılacağı süre,
f) Cevabi yazının gönderileceği adres.
belirtilir.
Yüzleştirme
MADDE 39- (1) Ön inceleme safhasında, hakkında ön inceleme yapılanlar tanıklarla yüzleştirilmez. Ancak, gecikmesinde sakınca bulunan veya kimliğin belirlenmesine ilişkin hallerde yüzleştirme yapılabilir (Örnek:21).
Görevden uzaklaştırma
MADDE 40- (1) Bakan, Müfettişler ve Valiler ile (ilçe idare şube başkanları için valinin onayını almak kaydıyla) Kaymakamlar, hakkında ön inceleme yürüttükleri ve görevi başında kalmasında sakınca gördükleri Bakanlık personelini, ön incelemenin her aşamasında (657 sayılı Kanunun 137 nci maddesi uyarınca) doğrudan görevden uzaklaştırabilirler. Bu karar, görevden uzaklaştırılana (Örnek:22). birinci derecedeki amiri ile atamaya yetkili amirine (Örnek:23) ve memurun maaşının ödendiği saymanlığa (Örnek:24) bildirilir.
(2) Ön incelemeyi yürüten (1. fıkrada belirtilenler dışındaki) diğer personel, ön inceleme yürüttükleri Bakanlık personeli hakkında doğrudan görevden uzaklaştırma kararı veremezler. Ancak görevden uzaklaştırma kararının alınması için, gerekçelerini de belirtmek suretiyle yazılı teklifte bulunabilirler (Örnek:25).
(3) Ön inceleme sonucunda soruşturma izninin verilmemesi kararlaştırılır ise görevden uzaklaştırılan memur derhal göreve iade edilir
Ek süre talebi
MADDE 41-(1) Ön inceleme onayında 15 günlük ek sürenin verilmemesi ve inceleme sırasında 30 günlük yasal sürenin de yetmeyeceğinin anlaşılması halinde ön inceleme ile görevlendirilenler, kendilerini görevlendiren merciden 15 günlük ek süre talebinde bulunurlar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Ön İnceleme Raporu, Muhtevası ve Tevdii
Ön inceleme raporu
MADDE 42- (1) Ön incelemeyle görevlendirilenler, yürüttükleri inceleme sonucunda bir Ön İnceleme Raporu düzenlerler.
(2) Ön inceleme konusu fiil aynı zamanda disiplin soruşturmasını gerektirir nitelikte ise, ön incelemeyi yürütenlerce bu husus, ayrıca disiplin soruşturması yapılmasını teminen yetkili disiplin amirine yazılı olarak bildirilir. Ön incelemenin Müfettişlerce yürütülmesi halinde bu bildirim Başkanlığa yapılır.
Ön inceleme raporunun muhtevası
MADDE 43- (1) Ön inceleme raporunda aşağıda gösterilen bölümlere yer verilir.
I- BAŞLANGIÇ: Görevlendirmeyle ilgili bilgiler yer alır.
II- İŞİN KONUSU: Ön inceleme onayı, hakkında ön inceleme yapılanların ad ve soyadlarıyla görev unvanları, ileri sürülen iddia veya inceleme konuları yer alır.
III- YAPILAN İNCELEME: İncelenen konular, hakkında ön inceleme yapılanın ifadesi ile
diğer ifade ve beyanlar, bilirkişi raporları, keşif ve yer gösterme tutanakları gibi her türlü bilgi
ve belgenin incelenmesi yer alır.
IV- DEĞERLENDİRME: Elde edilen bilgi ve belgeler çerçevesinde, eylem ve failleri itibariyle konunun tahlil ve hukuki değerlendirmesi yapılır. “DEĞERLENDİRME” nin “YAPILAN İNCELEME” veya “SONUÇ” bölümüyle birleştirilmesi de mümkündür.
V-SONUÇ ; Fiil ile fail arasında illiyet bağlı kurulmak, ihlal edilen ceza hükümlerine temas edilmek, zamanaşımı, af veya ölüm gibi haller dikkate alınmak suretiyle konunun tahlil ve hukuki değerlendirmesi özetlenir. Hakkında ön inceleme yapılanlar ismen tadat edilerek “SORUŞTURMA İZNİ VERİLMESİ/VERİLMEMESİ” veya (eylemin kanun kapsamına girmemesi halinde) bu yönde karar istihsaline gerek bulunmadığı mütalaası serdedilir.
(2) Birden fazla kişi tarafından yapılan ön incelemelerde farklı görüşler var ise raporda gerekçeleriyle ayrı ayrı belirtilir.
(3) Rapor muhtevasında yer verilen belgeler dizi pusulasına bağlanarak rapora eklenir
(Örnek:26).
Ön inceleme raporunun tevdii ve süresi
MADDE 44-(1) Müfettiş tarafından düzenlenen ön inceleme raporunun aslı ve biri ekli olmak üzere yeter sayıda örneği ön inceleme onay tarihinden başlayan yasal sürenin bitiminden en az beş gün önce Başkanlıkta olacak şekilde gönderilir.
(2) Bu ön inceleme raporlarından Bölge Müdürlükleri ile il ve ilçede görevli memurlar ve diğer kamu görevlileri ile ilgili olanlar. Personel Dairesi Başkanlığınca gecikmeksizin soruşturma izni vermeye yetkili mercilere gönderilir
(3) Müfettişler dışındaki görevlilerce düzenlenen ön inceleme raporları; Bakanlık merkez teşkilatı personeline ilişkin ise doğrudan Personel Dairesi Başkanlığına, taşra teşkilatı personeline ilişkin ise aslı doğrudan ilgili Vali veya Kaymakamlığa bir nüshası da Personel Dairesi Başkanlığına gönderilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Soruşturma İzni Karan ve Kararların Tebliği
Soruşturma izni vermeye yetkili merciler
MADDE 45- (1) Soruşturma izni verme yetkisi;
a) Bakanlığın ilçede görevli personeli hakkında Kaymakama,
b) Bakanlığın ilde ve merkez ilçede görevli personeli hakkında Valiye,
c) Bakanlığın bölge teşkilatında görev yapan personeli hakkında görev yaptıkları ilin Valisine,
(2) Bakanlık merkez teşkilatında görevli personel hakkında soruşturma izni verme yetkisi hususunda Gümrük ve Ticaret Bakanlığı İmza Yetkileri Yönergesi hükümleri uygulanır.
(3) Yokluklarında bu yetki vekillerince bizzat kullanılır.
(4) Yetkili mercilerin saptanmasında, personelin suç tarihindeki görevi esas alınır.
(5) Bir kadroya vekaleten, tedviren veya geçici olarak görevlendirilen personel hakkında soruşturma izni verme yetkisi, asil hakkında soruşturma izni verme yetkisini haiz mercie aittir.
Yetkili merci kararı
MADDE 46-(1) Bakanlık merkez teşkilatı personeli hakkında düzenlenen ön inceleme raporları, yasal süresi içinde karar verilmesini teminen Personel Dairesi Başkanlığınca karar metni olarak izin vermeye yetkili mercie (Bakan veya Müsteşar’a) sunulur (Örnek:27). Valilik veya Kaymakamlıklara sunulan ön inceleme raporları ilgili Valilik veya Kaymakamlıkların kendi usullerine tabidir.
(2) Düzenlenen ön inceleme raporu üzerine, izin vermeye yetkili merci Kanunun 7 nci maddesinde belirtilen süre içinde SORUŞTURMA İZNİ VERİLMESİNE veya SORUŞTURMA İZNİ VERİLMEMESİNE karar verir. Kanun kapsamına girmeyen eylemler hakkında ise karar istihsaline gerek olmadığı belirtilir.
(3) Herhangi bir nedenle Kanun’da belirtilen karar süresi aşılmış olsa dahi, bu durum yetkili merci tarafından olumlu veya olumsuz bir karar verilmesine mani değildir.
Kararların tebliği
MADDE 47-(1) Yetkili merciin verdiği karar, Cumhuriyet Başsavcılığına, hakkında karar verilen Bakanlık personeline ve varsa şikâyetçiye gecikmeksizin bildirilir. Cumhuriyet Başsavcılığına gönderilen karara, ön inceleme raporunun aslı da eklenir.
(2) Yetkili merci kararının bir örneği, ilgilinin dosyasına konulmak ve gerekli takipler yapılmak üzere dairesi amirine de gönderilir.
İtiraz ve kararın kesinleşmesi
MADDE 48-( 1) Soruşturma izni verilmesine ilişkin karara karşı hakkında ön inceleme yapılan Bakanlık personeli, soruşturma izni verilmemesine ilişkin karara karşı ise ilgili Cumhuriyet Başsavcılığı veya şikayetçi, kararın tebliğinden itibaren on gün içinde itiraz edebilirler.
(2) İtiraz merci, Bakanın verdiği kararlara karşı Danıştay, diğer yetkili mercilerin verdiği kararlara karşı ise ilgili Bölge İdare Mahkemesidir.
(3) Bu mercilerce öncelikle incelenerek en geç üç ay içinde verilecek kararlar kesindir.
(4) Soruşturma izninin itiraz edilmeden veya itirazın reddi sonunda kesinleşmesi ya da soruşturma izni verilmemesine ilişkin karara karşı yapılan itirazın kabulü üzerine dosya soruşturma izni vermeye yetkili mercilerin sekreterya hizmetlerini yürüten birimler tarafından derhal yetkili ve görevli Cumhuriyet Başsavcılığına gönderilir.
(5) Soruşturma izni verilmemesine ilişkin kararın kesinleşmesi veya soruşturma izni verilmesine dair karara karşı yapılan itirazın idari yargı merciince kabulü üzerine dosya, hakkında ön inceleme yapılan Bakanlık personelinin özlük işlemlerinin yürütüldüğü dairesince saklanır ve kararın bir örneği, bu kararı veren soruşturma izni vermeye yetkili merciin sekreterya hizmetlerini yürüten birim tarafından ilgilisine verilir.
Diğer hükümler
MADDE 49- (1) Bu Yönergede hüküm bulunmayan hallerde Yönetmelik hükümleri uygulanır; ayrıca 5271 sayılı CMK’nın ilgili hükümleri uygulanabilir.
Yürürlük
MADDE 50- (1) Bu Yönerge Gümrük ve Ticaret Bakanının Onayı ile yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 51- (1) Bu Yönergedeki düzenlemeleri Gümrük ve Ticaret Bakanı yürütür.
Örnek:1
YEMİNLİ ZABIT KATİBİ
GÖREVLENDİRME TUTANAĞI
4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun hükümlerine göre ……………… Başkanlığında / Genel Müdürlüğünde/Müdürlüğünde yürütülmekte olan ön inceleme nedeniyle tutanakların düzenlenmesi için …………...memuru……………….’nın zabıt katibi olarak görevlendirilmesi uygun görülmüş ve kendisine konu ile ilgili bilgi verilerek usulen, “Hiç kimseden korkmayarak, hiçbir tesir altında koymadan zaptı gereken hususları doğru ve eksiksiz biçimde kaydedeceğime bunlar, hiçbir zaman, üçüncü kişilere açıklamayacağıma namusum ve vicdanım üzerine yemin ederim.” şeklinde yemin ettirilmek suretiyle göreve başlatılmış olduğuna dair işbu tutanak düzenlenerek imzalanmıştır. Şehir,.. /…/ 201.
İmza İmza
Adı-Soyadı Adı-Soyadı
(Ön İncelemecinin Unvanı) (Yeminli Zabıt Katibi)
Örnek: 2/1 (Ön incelemeyle görevlendirilenlerin/Müfettişlerin dosya ve belge talebi)
SÜRELİ
T.C.
GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI
(…………………………………….)
Sayı :………
Konu : Dosya ve belge talebi
……………………………………………………….
……………..
………………Makamının ………..günlü,…….. sayılı onayları uyarınca, tarafımızca/Müfettişliğimizce yürütülmekte olan ön inceleme nedeniyle;
1-…..
2-…..
3-…..
………..ilişkin dosya ve belgelerin, incelendikten sonra iade edilmek üzere en geç… tarihine kadar aşağıda gösterilen adrese gönderilmesini arz/rica ederim.
İmza
Adı-Soyadı
(Ön incelemecinin Unvanı)
Adres:
………………………………….
……………………………….
………………..
Örnek: 2/2 (Ön incelemeyle görevlisi Müfettişlerce, Başbakanlık ve bakanlıkların merkez ve yurt dışı teşkilatlarından dosya ve belge talebi)
SÜRELİ
T.C.
GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI
Gümrük ve Ticaret Müfettişliği
Sayı :………
Konu : Dosya ve belge talebi
GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI
(Rehberlik ve Teftiş Başkanlığına)
İlgi: ../../.... tarihli ve sayılı görev yazıları.
İlgi görev yazılarına ekli …/…/…..tarihli……… sayılı Onay uyarınca Müfettişliğimizce yürütülmekte olan ön inceleme nedeniyle;
1-…..
2-…..
3-…..
………..ilişkin dosya ve belgelerin, incelendikten sonra iade edilmek üzere en geç… ……………………’den/dan teminine delaletlerini arz ederim.
İmza
Adı-Soyadı
Gümrük ve Ticaret Müfettişi
Adres:
………………………………….
……………………………….
………………..
Örnek:3
TC.
GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI
(……………………………)
Sayı :..... …/…/201.
Konu :Belge aslı/sureti talebi
…………………………………………………….
……………………
İlgi: …/…/201. gün ve ……. sayılı yazımız.
…………Makamının………….günlü……sayılı Onayları uyarınca, 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun hükümlerine göre yapılmakta olan ön inceleme nedeniyle ilgi yazımızla istenilen…………………………ile ilgili dosya ve belgeler ilişikte aynen iade edilmiştir.
İncelenen bu belgelerden aşağıda tarihi, sayısı ve mahiyeti yazılı olanların asıllarının/onaylı suretlerinin alınmasına ihtiyaç duyulduğundan acilen gereğinin ifasını arz/rica ederim.
İmza
Adı-Soyadı
(Ön İncelemecinin Unvanı)
Tarihi Sayısı Mahiyeti
1 ………….. ………….. …………..
2 ………….. ………….. …………..
Örnek:4
TC.
GMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI
(………………………………)
Sayı : …/…/201.
Konu :Dosya talebi.
……..MAHKEMESİ BAŞKANLIĞINA
…………..
…………Makamının………….günlü……sayılı Onayları uyarınca, 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun hükümlerine istinaden………………. Hakkında yürütülen ön inceleme dolayısıyla Mahkemenizin ……………….. Esas/Karar No.lu dosyası üzerinde inceleme yapılması gereği doğmuştur.
Bu itibarla, incelendikten sonra iade edilmek üzere dosya aslının veya onaylı bir örneğinin tarafımıza/Müfettişliğimize gönderilmesi hususunda gereğini arz ederim.
İmza
Adı-Soyadı
(Ön İncelemecinin Unvanı)
(Not: Dosyanın Savcılık aşamasında olması halinde bu talep Cumhuriyet Başsavcılığına yapılır.)
Örnek:5
T.C.
GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI
(……………………………)
Sayı : ./../201.
Konu :Noterden belge talebi.
CUMHURİYET BAŞSAVCILIĞINA
………………..
………….Makamının………………….günlü……sayılı Onayları uyarınca. 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun hükümlerine istinaden yürütülen ön inceleme nedeniyle…………………..Noterliğinde…………… yevmiye numarası ile işlem gören belgenin onaylı suretinin teminine ihtiyaç duyulmuştur.
Söz konusu belgenin tarafımızca/Müfettişliğimize tevdi edilmesi hususunda gereğini arz ederim.
İmza
Adı-Soyadı
(Ön incelemecinin Unvanı)
Örnek:6
TANIK İFADE TUTANAĞI
TC. Kimlik Numarası :
Adı ve Soyadı :
Doğum yeri ve tarihi :
Mesleği :
İkamet adresi iş adresi :
Telefonları (iş. cep vb.) :
…/…/201. tarihine rastlayan…………günü saat .... ‘da……………………..daki çalışma odasında, yukarıda açık kimliği yazılı……………….’a gerçeği söylemesinin önemi, gerçeği söylememesi halinde yalan tanıklık suçundan cezalandırılacağı ve tanıklıktan çekinme halleri anlatıldı. Tanıklığa engel bir halinin olmadığı anlaşıldıktan sonra usulen yemin verdirildi. Tanık……………………tarafımızca/Müfettişliğimize sorulan sorulara cevaben aynen;
“(Öncelikle tanıklığına ne dereceye kadar güvenilebileceğine ilişkin aydınlatıcı ve bu çerçevede hakkında ön inceleme yapılan ile ilişkisine dair sorulara alınan cevaplar kaydedilir)………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………Söyleyeceğim başka bir husus bulunmamaktadır.”
demiştir.
Bu tutanak birlikte düzenlenip okunup doğruluğu anlaşıldıktan sonra imzalanmıştır.
Şehir,../.. /201
İmza İmza İmza
Adı-Soyadı Adı-Soyadı Adı-Soyadı
(Ön İncelemecinin Unvanı) (Varsa Yeminli Zabıt Katibi) (Tanık)
Örııek7
SÜREKLİ
TC.
GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI
(…………………………..)
Sayı : ... /../201.
Konu :İstinabe
…………………………………………………………
……………….
4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun hükümleri uyarınca yürütülmekte olan ön inceleme nedeniyle………………………’nın tanık sıfatıyla dinlenmesi gerektiğinden, bu hususun sağlanmasına yönelik soru listesi ilişikte gönderilmiştir.
Gereğini ve düzenlenecek ifade tutanağının………..tarihine kadar aşağıda yazılı adresimize gönderilmesini arz/rica ederim.
İmza
Adı-Soyadı
(Ön İncelemecinin Unvanı)
Ek:1Liste
2)Tanık ifade tutanağı formatı
Adres:………………………..
……………………………….
……………………………….
Örnek:8
……………………………………..ya tanık sıfatıyla sorulacak soruları gösterir liste:
Soru 1 -Kimlik tespitine ilişkin sorular (Adı, soyadı, doğum tarihi ve yeri, T.C kimlik numarası, mesleği, iş ve ikamet adresi, varsa telefonu numaraları)
Soru 2 - Hakkında ön inceleme yapılanla ilişkisi (akrabalık derecesi, husumeti olup olmadığı)
Soru 3 - Tanıklık edeceği hususlar hakkında yemin edip, etmeyeceği.
Soru 4 - Tanıklık edeceği konuya ilişkin sorular.
Soru 5 - Konuyla ilgili söylemek istediği başka bir hususun bulunup bulunmadığı.
İmza
Adı- Soyadı
(Ön İncelemecinin Unvanı)
Örnek:9
Karar No:
MÜTEFERRİK KARAR
4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun hükümleri uyarınca yürütülen ön inceleme kapsamında tanık olarak çağrılan…………………’ın ibraz ettiği harcama belgeleri dikkate alınmak suretiyle; yol, ikamet ve beslenme giderleri ile kaybettiği zamanın karşılığı olarak tespit edilen……………..TL’nin Ceza Muhakemesi Kanununun 61’inci maddesi gereğince …………………’ nın ………yılı bütçesindeki ilgili tertibinden karşılanmasına karar verilmiştir. Şehir …./.../201.
İmza
Adı- Soyadı
(Ön İncelemecinin Unvanı)
Ek: …..adet harcama belgesi
Örnek:10
TC.
GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI
(…………………………….)
Sayı : …/…/201.
Konu :Tanık Ücreti
………………..SAYMANLIĞINA
………………
4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun hükümlerine göre yürütülmekte olan ön incelemede tanıklık yapan………………..adresinde mukim………………………’in, yapmış olduğu masraflar ile kaybettiği zamanın tazmini için düzenlenen………..gün ve………………sayılı müteferrik karar ilişikte gönderilmiştir.
Takdir olunan…………………….TL’nin hiçbir vergi, resim ve harç alınmaksızın. CMK’nın 61. maddesi ve Merkezi Yönetim Harcama Belgeleri Yönetmeliğinin 34’üncü maddesi uyarınca ………..Mali Yıl Bütçesinin hizmet alımları tertibinden adı geçene ödenmesini, ilgili ödeme emri, tarih ve numarasının aşağıdaki adresimize bildirilmesini rica ederim.
İmza
Adı- Soyadı
(Ön İncelemecinin Unvanı)
EK: 1 Karar
Adres:…………………
………………………...
………………………...
Örnek:11
BİLGİ ALMA TUTANAĞI
TC. Kimlik Numarası :
Adı ve Soyadı :
Doğum Yeri ve Tarihi :
Mesleği :
İkamet Adresi :
İş Adresi :
Telefonları(iş,cep vb.) :
Yukarıda kimlik bilgileri yer alan…………………… , …/…./…… tarihine rastlayan ………günü, saat …..da/de…………………………….’ daki çalışma odasında/Müfettişlik odasında tarafımızca/Müfettişliğimizce yöneltilen sorulara cevaben aynen;
“(Öncelikle bilgisine başvurulanın vereceği bilgilere ne kadar güvenilebileceğine ilişkin aydınlatıcı ve bu çerçevede hakkında ön inceleme yapılan ile ilişkisine dair sorulara alınan cevaplar kaydedilir)…………
.......................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................
……………………………..Söyleyeceğim başka bir husus bulunmamaktadır.”
demiştir.
Bu tutanak birlikte düzenlenip okunup doğruluğu anlaşıldıktan sonra imzalanmıştır. Şehir,../.. ./201
İmza İmza
Adı- Soyadı Adı-Soyadı
(Ön İncelemecinin Unvanı) (Bilgi Sahibi)
NOT: Davet ve yemin merasimine uymadan yapılan bilgi alma işlemi sırasında; Yönergenin, tanıklıktan çekinme halleriyle ilgili 20, 21, 22, 23. madde hükümleri ve tanığın dinlenmesiyle ilgili 25. madde hükümleri mahiyetine uygun düştüğü ölçüde dikkate alınır.
Örnek: 12
BİLİRKİŞİ GÖREVLENDİRME TUTANAĞI
…………Makamının…………..günlü... sayılı onayları uyarınca, 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun hükümlerine göre yürütülmekte olan ön inceleme kapsamında teknik, ilmi ve fenni kanaate başvurulması gereği doğduğundan………………. konusunda inceleme yaparak…………….. tarihine kadar rapor vermesi için………………………bilirkişi olarak görevlendirilmiştir.
Kendisine kanuni hükümler hatırlatılarak görevinin niteliği anlatılıp, CMK’nn 64 üncü maddesi gereğince “Görevimi adalete bağlı kalarak, bilim ve fenne uygun olarak, tarafsızlıkla yerine getireceğime namusum ve vicdanım üzerine yemin ederim.” şeklinde yemin verdirilmek suretiyle göreve başlatılmış olduğuna ve müştereken sayımı yapılarak tutanağa bağlanan incelenecek evrakın kendisine verildiğine dair işbu tutanak düzenlenerek birlikte imzalanmıştır. Şehir.../../201.
İmza İmza
Adı- Soyadı Adı-Soyadı
(Ön İncelemecinin Unvanı) (Bilgi Sahibi)
Örnek:13
Karar No:
MÜTEFERRİK KARAR
…………Makamının ……………günlü …..sayılı Onayları uyarınca yapılmakta olan ön inceleme kapsamında bilirkişi olarak görevlendirilen ……………………ın, raporunu hazırlayarak tarafımıza tevdi etmesinden ötürü, her türlü inceleme ve yol giderleri ile sarf ettiği mesaiye karşılık, C.M.K.nın 72 inci maddesi hükmü gereğince………………………...TL. bilirkişi ücreti tayinine, ücretin ön incelemenin ilgili bulunduğu …………………..kurumunun bütçesindeki ilgili tertibinden karşılanmasına karar verilmiştir. Şehir,../…/201.
İmza
Adı- Soyadı
(Ön İncelemecinin Unvanı)
Örnek:14
T.C.
GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI
Sayı : .../…/201.
Konu :Bilirkişi Ücreti.
SAYMANLIĞINA
4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun hükümlerine göre yürütülmekte olan ön incelemede bilirkişi olarak görevlendirilen “…………”.adresinde mukim………………………’in, yapmış olduğu masrafların tazmini için CMK’nın 72.maddesi çerçevesinde düzenlenen ……..gün ve………………sayılı müteferrik karar ilişikte gönderilmiştir.
Takdir olunan…………………….TL ücretin Merkezi Yönetim Harcama Belgeleri Yönetmeliğinin 34’üncü maddesi uyarınca ve ………..Mali Yıl Bütçesinin hizmet alımları tertibinden adı geçene ödenerek, ilgili ödeme emri, tarih ve numarasının aşağıdaki adresimize bildirilmesini rica ederim.
İmza
Adı- Soyadı
(Ön İncelemecinin Unvanı)
Ek: 1-Karar
2-Gider belgeleri(varsa)
Adres :……………………..
…………………………….
Örnek:15
İSTİKTAP TUTANAĞI
l-OTURARAK (İlgilinin oturur halde en az üç örnek olmak üzere imza/yazı örnekleri alınır)
-Sağ elle
-Sol elle
2-AYAKTA (İlgilinin ayakta en az üç örnek olmak üzere imza/yaza örnekleri alınır.)
-Sağ elle
-Sol elle
Yukarıda yer alan ve huzurda alınan yazıların/imzaların………………………………………’in eli ürünü olduğuna ilişkin düzenlenen bu tutanak müştereken imzalanmıştır Şehir …/…/201.
İmza İmza
Adı- Soyadı Adı-Soyadı
(Ön İncelemecinin Unvanı) (Bilgi Sahibi)
Örnek:16
SÜRELİ
TC.
GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI
(…………………………)
Sayı : …/…/201.
Konu :Karşılaştırma.
EMNİYET MÜDÜRLÜĞÜ
(Kriminal Polis Laboratuarı Müdürlüğüne)
…………Makamının…………………..günlü…..sayılı Onayları uyarınca 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun hükümlerine istinaden tarafımızca/Müfettişliğimizce yürütülmekte olan ön incelemede: suç delili niteliğini taşıyan ……….gün ve………….. sayılı evrak üzerindeki yazının/imzanın kime ait olduğunun belirlenmesine ihtiyaç duyulmuş ve konuyla ilgili olarak ve ………………………..isimli şahısların el yazısı/imza örnekleri alınarak ilişikte sunulmuştur.
Gerekli karşılaştırmanın yapılarak neticenin…… tarihine kadar aşağıdaki adresimize bildirilmesini rica ederim.
İmza
Adı-Soyadı
(Ön İncelemecinin Unvanı)
Ek: 1-…………… gün ve sayılı evrak aslı
2-…………… ‘ye ait el yazısı/imza örneği
3-…………… ‘ye ait el yaz:sı/imza örneği
Adres:
……………………………………
……………………………………
SÜRELİ
Örnek: 17
T.C.
GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI
(…………………………..)
Sayı : …/…./ 201.
Konu : İfadeye davet.
DAVETİYE
Adı ve Soyadı :
Adresi :
……………Makamının…………Günlü…sayılı Onayları uyarınca 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun hükümleri uyarınca hakkınızda yürütülmekte olan ön inceleme kapsamında ifadenize başvurulması gerektiğinden, aşağıda belirtilen yer ve zamanda hazır bulunmanız, gelmediğiniz takdirde hakkınızda Ceza Muhakemesi Kanununun 146’ncı maddesine istinaden zorla getirileceğiniz tebliğ olunur.
İmza
Adı-Soyadı
(Ön İncelemecinin Unvanı)
Tarih Gün Saat
………… ………… ……………….
Adres:……………………….
……………………………….
……………………………….
SÜRELİ
Örnek:18
TC.
GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI
(…………………………….)
…/../ 201.
Sayı :
Konu :İhzar Müzekkeresi
İHZAR MÜZEKKERESİ
Adı ve Soyadı :
T.C Kimlik Numarası :
Baba ve Anne adı :
Doğum Yeri ve Tarihi :
İkametgah Adresi :
İş Yeri Adresi :
İsnat Olunan Suç/Eylem :
İhzar Nedeni :
Hazır Edileceği Yer :
Bulundurulacağı Tarih ve Saat :
İmza
Adı-Soyadı
(Ön İncelemecinin Unvanı)
SÜRELİ
Örnek:19
TC.
GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI
( ………………………..)
Sayı : .../…/ 201.
Konu :Zorla Getirme
CUMHURİYET BAŞSAVCILIĞINA
……………..
…………Makamının…………Günlü.... sayılı Onayları uyarınca 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun hükümlerine göre yürütülmekte olan ön inceleme kapsamında ifadesinin alınabilmesi amacıyla………………tarihli davetiye ile çağrılan…………………………..’ nın, bu çağrıya uymaması nedeniyle ihzaren celbine karar verilmiş ve düzenlenen…………….gün ve………….sayılı ihzar müzekkeresi ilişikte sunulmuştur.
Gereğini arz ederim.
İmza
Adı-Soyadı
(Ön İncelemecinin Unvanı)
Ek: 1- har müzekkeresi
2- Davetiye
Örnek:20/1 (Hakkında ön inceleme yapılanın müdafi talebi olmadığında düzenlenecek ifade Tutanağı.)
İFADE TUTANAĞI
TC. Kimlik Numarası :
Adı ve Soyadı :
Baba ve Anne Adı :
Doğum Yeri ve fatihi :
Kayıtlı Olduğu İl, İlçe, Mah. :
Medeni Hali, Çocuk Sayısı :
Eğitim Durumu :
Görevi, Aylık Geliri :
İkamet Adresi :
Görev Yeri :
Telefonları (iş, ev, cep) :
İfadenin alındığı yer :
Yukarıda açık kimlik ve diğer bilgile yer alan ……………..’a…./…/….. tarihine rastlayan……..günü saat……..’da/de, kendisine yüklenen suçlar / iddialar anlatılıp; müdafi seçme hakkının bulunduğu, onun hukuki yardımından yararlanabileceği ve müdafiin ifadesinde hazır bulunabileceği bildirildi. Müdafi seçecek durumda olmadığı ve bir müdafi yardımından faydalanmak istediği takdirde kendisine baro tarafından bir müdafi görevlendirilebileceği belirtildi. Yüklenen suçlar / iddialar hakkında açıklamada bulunmamasının kanuni hakkı olduğu söylendi. Şüpheden kurtulması için somut delillerin toplanmasını isteyebileceği hatırlatıldı. Açıklamaları anladığını ve kendisine yüklenen suçlarla / iddialarla ilgili olarak yöneltilen sorulara özgür iradesiyle cevap vereceğini, müdafi talebinin bulunmadığını belirtmesi üzerine, adı geçen tarafımızca/Müfettişliğimizce yöneltilen sorulara cevaben aynen;
“…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
İfade sırasında aleyhime var olan şüphe nedenlerini ortadan kaldırmak ve lehime olan hususları ileri sürmek olanağı tanınmıştır. Söyleyeceğim başka bir husus bulunmamaktadır”
demiştir.
Bu tutanak birlikte düzenlenip okunup doğruluğu anlaşıldıktan sÖnra imzalanmıştır.
Şehir …/…/201
İmza İmza İmza
Adı-Soyadı Adı-Soyadı Adı-Soyadı
(Ön İncelemecinin Unvanı) (Varsa Yeminli Zabıt Katibi) (İfadeyi veren)
Örnek :20/2 (Hakkında ön inceleme yapılanın, müdafi seçme hakkını kullanacağını açıkladığında düzenlenecek İfade Tutanağı.)
İFADE TUTANAĞI
T.C. Kimlik Numarası :
Adı ve Soyadı :
Baba ve Anne Adı :
Doğum Yeri ve Tarihi :
Kayıtlı Olduğu İl, İlçe, Mah. :
Medeni Hali. Çocuk Sayısı :
Eğitim Durumu :
Görevi, Aylık Geliri :
İkamet Adresi :
Görev Yeri :
Telefonları (iş,ev,cep) :
İfadenin alındığı yer :
Yukarıda açık kimlik ve diğer bilgileri yer alan………………’a; .../…/…..tarihine rastlayan……..günü saat ……’da/de, kendisine yüklenen suçlar / iddialar anlatılıp; müdafi seçme hakkının bulunduğu. Onun hukuki yardımından yararlanabileceği ve müdafiin ifadesinde hazır bulunabileceği bildirildi. Müdafi seçecek durumda olmadığı ve bir müdafi yardımından faydalanmak istediği takdirde, kendisine baro tarafından bir müdafi görevlendirilebileceği belirtildi. Yüklenen suçlar / iddialar hakkında açıklamada bulunmamasının kanuni hakkı olduğu söylendi. Şüpheden kurtulması için somut delillerin toplanmasını isteyebileceği hatırlatıldı. Açıklamaları anladığını ve kendisine yüklenen suçlarla/iddialarla ilgili olarak yöneltilen sorulara müdafi ile birlikte cevap vereceğini belirtti. Bunun üzerine, kendisine müdafi seçmesi ve getirmesi için (...) günlük süre verildi. …/…/…… tarihine rastlayan günü saat …..’da/de aynı terde müdafi ile birlikte hazır bulunması istenildi. Belirtilen gün ve saatte bulunmadığı takdirde, “açıklamada bulunmama hakkını’ kullandığının anlaşılacağı söylendi. Bu hususları da anladığını ve kabul ettiğini beyan etti.
Bu tutanak birlikte düzenlenip okunup doğruluğu anlaşıldıktan sonra imzalanmıştır.
Şehir /201
İmza İmza İmza
Adı-Soyadı Adı-Soyadı Adı-Soyadı
(Ön İncelemecinin Unvanı) (Varsa Yeminli Zabıt Katibi) (İfadeyi veren)
Örnek:20/3 (Hakkında ön inceleme yapılanın müdafisinin de mevcudiyeti halinde düzenlenecek İfade Tutanağı)
İFADE TUTANAĞI
T.C. Kimlik Numarası :
Adı ve Soyadı :
Baba ve Anne Adı :
Doğum Yeri ve Tarihi :
Kayıtlı Olduğu İl, İlçe, Mah. :
Medeni Hali. Çocuk Sayısı :
Eğitim Durumu :
Görevi, Aylık Geliri :
İkamet Adresi :
Görev Yeri :
Telefonları (iş,ev,cep) :
İfadenin alındığı yer :
Müdafi Av…………………….. da mevcudiyetiyle, yukarıda açık kimlik ve diğer bilgileri bulunan………………..!a .../…/…….. tarihine rastlayan……….günü saat….’da/de, kendisine yüklenen suçlar / iddialar anlatılıp, müdafiin hukuki yardımından yararlanabileceği, yüklenen suçlar / iddialar hakkında açıklamada bulunmamasının kanuni hakkı olduğu söylendi. Şüpheden kurtulması için somut delillerin toplanmasını isteyebileceği hatırlatıldı. Açıklamaları anladığını ve kendisine yüklenen suçlarla / iddialarla ilgili olarak yönetilen sorulara müdafiin hukuki yardımından yararlanmak suretiyle ve özgür iradesiyle cevap vereceğini belirtmesi üzerine, adı geçen tarafımızca/Müfettişliğimizce yöneltilen sorulara cevaben aynen;
“…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
İfade sırasında aleyhime var olan şüphe nedenlerini ortadan kaldırmak ve lehime olan hususları ileri sürmek olanağı tanınmıştır. Söyleyeceğim başka bir husus bulunmamaktadır”
demiştir.
Bu tutanak birlikte düzenlenip okunup doğruluğu anlaşıldıktan sonra imzalanmıştır.
Şehir …/…/201
İmza İmza İmza İmza
Adı-Soyadı Adı-Soyadı Adı-Soyadı Adı-Soyadı
(Ön İncelemecinin Unvanı) (Varsa Y.Zabıt Katibi) (İfadeyi veren) (Müdafi)
Örnek:20/4 (Müdafi seçecek durumda olunmadığı ve bir müdafi yardımından faydalanmak istendiğinde düzenlenecek İfade Tutanağı.)
İFADE TUTANAGI
T.C. Kimlik Numarası :
Adı ve Soyadı :
Baba ve Anne Adı :
Doğum Yeri ve Tarihi :
Kayıtlı Olduğu İl, İlçe, Mah. :
Medeni Hali. Çocuk Sayısı :
Eğitim Durumu :
Görevi, Aylık Geliri :
İkamet Adresi :
Görev Yeri :
Telefonları :
İfadenin alındığı yer :
Yukarıda açık kimlik ve diğer bilgileri yer alan………………’a; .../…/…..tarihine rastlayan……..günü saat ……’da/de, kendisine yüklenen suçlar / iddialar anlatılıp; müdafi seçme hakkının bulunduğu. Onun hukuki yardımından yararlanabileceği ve müdafiin ifadesinde hazır bulunabileceği bildirildi. Müdafi seçecek durumda olmadığı ve bir müdafi yardımından faydalanmak istediği takdirde, kendisine baro tarafından bir müdafi görevlendirilebileceği belirtildi. Yüklenen suçlar / iddialar hakkında açıklamada bulunmamasının kanuni hakkı olduğu söylendi. Şüpheden kurtulması için somut delillerin toplanmasını isteyebileceği hatırlatıldı. Açıklamaları anladığını ve kendisine yüklenen suçlarla/iddialarla ilgili olarak yöneltilen sorulara müdafi hukuki yardımından yararlanmak suretiyle cevap vermek istediğini, ancak müdafi seçecek durumda olmadığını beyan etmesi üzerine; tarafımızca/Müfettişliğimizce, kendisine baro tarafından bir müdafi görevlendirilmesi için yazılı girişimde bulunulacağı belirtilerek, birlikte belirlenen …/…/…… tarihine tesadüf eden……………günü saat …..’da/de aynı yerde ifadesine başvurulması kararlaştırıldı. Belirlenen gün ve saatte, aynı yerde müdafii ile birlikte hazır bulunması istendi. Belirlenen gün, saat ve yerde hazır bulunmadığı takdirde, “açıklamada bulunmama hakkını” kullandığının anlaşılacağı söylendi. Bu hususları da anladığını ve kabul ettiğini beyan etti.
Bu tutanak birlikte düzenlenip okunup doğruluğu anlaşıldıktan sonra imzalanmıştır.
Şehir,../../201
İmza İmza İmza
Adı-Soyadı Adı-Soyadı Adı-Soyadı
(Ön İncelemecinin Unvanı) (Varsa Y.Zabıt Katibi) (İfadeyi veren)
Örnek:20/4-1 (Müdafi seçebilecek durumda olmadığının beyan edilmesi üzerine ilgili yer Baro Başkanlığına yazılacak yazı örneği)
SÜRELİ
TC.
GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI
(…………………………..)
Sayı : …/../201
Konu :Müdafi talebi
………………BAROSU BAŞKANLIĞINA
4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun kapsamında tarafımızca/Müfettişliğimizce yürütülmekte olun ön inceleme sırasında ifadesine başvurulmak üzere çağrılan…………………, ekli tutanaktan görüleceği üzere müdafi seçecek durumda olmadığını ve bir müdafiin hukuki yardımından faydalanmak istediğini beyan etmiştir.
Bu nedenle, 4483 sayılı Kanunun 6. maddesi ile CMK’nın 149, 150, 156. maddeleri gereğince, adı geçen kişiye hukuki yardımda bulunmak üzere Başkanlığınızca görevlendirilecek müdafiin aşağıda belirtilen yer, gün ve saatte alınacak ifade sırasında hazır bulunması hususunda gereğini rica ederim.
İmza
Adı-Soyadı
(Ön İncelemecinin Unvanı)
EKLER:
1- ifade tutanağı (.... sayfa).
AÇIKLAMALAR:
1-İfadesi alınacak kişinin;
Adı-Soyadı :
Adresi :
Telefonu :
2- İfadenin alınacağı;
Yer :
Tarih, gün ve saat :
Örnek:21
TUTANAK
……………Makamının………………..Günlü….sayılı onayı mucibince 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kanun Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun hükümlerine istinaden yürütülen incelemede; tanık/hakkında ön inceleme yapılan olarak ifadesi alınan………………….’ nın kimliğinin saptanmasında tereddüde düşüldüğünden, adı geçen diğer tanıklardan/hakkında ön inceleme yapılanlardan………………ile karşılaştırılıp yüzleştirilerek, esas kimliğinin……………………………olduğuna dair işbu tutanak düzenlenerek hazır bulunanlarca imzalanmıştır. Şehir, .../…./201.
İmza İmza İmza
Adı-Soyadı Adı-Soyadı Adı-Soyadı
(Ön İncelemecinin Unvanı) (Hakkında Ön İnceleme Yapılan) (Tanık)
Örnek:22
TC.
GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI
Gümrük ve Ticaret Müfettişliği
Sayı : ../.../ 201.
Konu :Görevden uzaklaştırma
Sayın……………………………
………………………………….
………….Makamının………………….. günlü… sayılı onayları uyarınca, 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun gereğince hakkınızda yürütülmekte olan ön incelemede; görev başında kalmanız sakıncalı görüldüğünden 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun l37’nci maddesi hükmü uyarınca görevden uzaklaştırıldığınız hususu tebliğ olunur.
Bilgi ve gereğini rica ederim.
İmza
Adı-Soyadı
Gümrük ve Ticaret Müfettişi
Örnek:23
T.C.
GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI
Gümrük ve Ticaret Müfettişliği
Sayı : .../…/201.
Konu :Görevden uzaklaştırma bildirimi
………………….(ATAMAYA YETKİLİ MAKAMA)
………………….VALİLİĞİNE
…………………. MÜDÜRLÜĞÜNE
………….Makamının……………….günlü sayılı onayları uyarınca, 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kanun Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun gereğince hakkında ön inceleme yürütülmekte olan ve görevi başında kalması sakıncalı görülen……………. personeli , 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 137’nci maddesi uyarınca gün ve…sayılı yazımızla…………….tarihinden itibaren görevinden uzaklaştırılmıştır.
Bilgi ve gereğini arz/rica ederim.
İmza
Ad -Soyadı
Gümrük ve Ticaret Müfettişi
Örnek:24(Görevden uzaklaştırmanın ilgili saymanlığa bildirilmesi)
T.C.
GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI
Gümrük ve Ticaret Müfettişliği
Sayı : ... /.../201.
Konu :Görevden uzaklaştırma
………..SAYMANLIĞINA
……………
…………..Makamının………………günlü….sayılı onayları uyarınca, 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun gereğince hakkında ön inceleme yürütülmekte olan ve görevi başında kalması sakıncalı görülen………………… personeli…………….657 sayılı Devle Memurları Kanununun 137nci maddesi uyarınca…… gün ve …...sayılı yazımızla……………….tarihinden itibaren görevinden uzaklaştırılmıştır.
Bilgi edinilmesini ve mezkur kanunun 141 ‘inci maddesi hükmünün göz önünde bulundurulmasını rica ederim.
İmza
Adı-Soyadı
Gümrük ve Ticaret Müfettişi
Örnek:25 (Ön incelemenin görevden uzaklaştırma yetkisi bulunmayanlarca yürütülmesi halinde)
T.C.
GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI
Gümrük ve Ticaret Müfettişliği
Sayı:
Konu: Görevden uzaklaştırır
………..................SAYMANLIĞINA
………………….
……………….Makamının ………... günlü ……. Sayılı onayları ile 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun gereğince hakkında ön inceleme yürütülmekte olan ve görevi başında kalması sakıncalı görülen …………………… personeli …………………………657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 137’nci maddesi uyarınca ….. gün ve …….. sayılı yazımızla …………. Tarihinden itibaren görevinden uzaklaştırılmıştır.
Bilgi edinilmesini ve mezkur kanunun 141’inci maddesi hükmünün göz önünde bulundurulmasını rica ederim.
İmza
Adı-Soyadı
Gümrük ve Ticaret Müfettişi
Örnek:25(Ön incelemenin görevden uzaklaştırma yetkisi bulunmayanlarca yürütülmesi halinde)
T.C.
GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI
Sayı :
Konu : Görevden uzaklaştırma talebi
……………………………………………………………………………
……………….
……………….Makamının ………... günlü ……. Sayılı onayları ile 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun gereğince yapılan ön incelemede; …………………… gibi hususlar nedeniyle görevi başında kalması sakıncalı görülen …………………………’nın 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 137’nci maddesi mucibince görevden uzaklaştırılmasının uygun olacağı değerlendirilmiştir.
Adı geçen görevlinin anılan Kanunun 137 ve devamı maddeleri gereğince görevinden uzaklaştırılmasını,
Takdirlerinize arz ederim.
İmza
Adı-Soyadı
(Ön İncelemecinin Unvanı)
Örnek :26
…………Tarihli,…………Sayılı Ön İnceleme Raporunun Ek Dizi Listesidir
Sıra No |
Tarih |
Sayısı |
Para Adedi |
Mahiyeti |
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
. |
|
|
|
|
. |
|
|
|
|
. |
|
|
|
|
Toplam:…………
Bu raporun ekleri (……) Sıra numarası altında (….) parçadan ibarettir.
Gümrük ve Ticaret Müfettişi
T.C.
GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI
4483 SAYILI KANUNA GÖRE ÖN İNCELEME KARARI
KARAR NO(1) :
KARAR TARİHİ(1) :
ŞİKAYETÇİ(2) :
HAKKINDA ÖN
İNCELEME YAPILAN :
İDDİALAR :
SUÇ YERİ VE TARİHİ :
SUÇUN ÖĞRENİLDİĞİ TARİH(3) :
KARAR(4) :
YETKİLİ MERCİ
(Adı-Soyadı, Unvanı, İmza, Mühür)
(1) Bakanlık merkezinde Personel Dairesi Başkanlığınca, taşrada Vali ve Kaymakamlıkça görevlendirilen birimce verilir.
(2) Şikayet / ihbar varsa müşteki / muhbirin açık kimliği yoksa Kamu Hukuku yazılır.
(3) Yetkili merciin ön inceleme onayını verdiği gün yazılır.
(4) Ön inceleme sonuçları ayrıntılı olarak belirtildikten sonra bu sonuçlara katıldığı, şayet katılmıyor ise katılmama gerekçeleri yazılarak duruma göre “soruşturma izni verilmiştir” veya “soruşturma izni verilmemiştir” ifadesiyle bitirilir.
- Muayene Memurunun Sorumluluğu
- Muayene Memuru Kaşeleri
- Yargılanma Usulü
- Soruşturma İzni Verme Yetkisi
- İşleme Konulmayacak Şikayetler
- İnceleme ve Soruşturma Onayları
- Ön İnceleme Yönerge