DEMÄ°R, DENÄ°Z, HAVA YOLLARI Ä°ÅžLETMELERÄ°NÄ°N GÃœMRÃœK YÃœKÃœMLÃœLÃœKLERÄ°NE VE DENETLEMELERÄ°NE Ä°LÄ°ÅžKÄ°N TÃœZÃœK   Karar S.: 8/3005  R.G.: 24.06.1981Karar T.: 25.05.1981   Sayı: 17380 Gümrük ve Tekel Bakanlığı ile UlaÅŸtırma Bakanlığı tarafından hazırlanan ve Danıştay'ca incelenmiÅŸ olan "Demir, Deniz, Hava Yolları Ä°ÅŸletmelerinin Gümrük Yükümlülüklerine ve Denetlenmelerine Ä°liÅŸkin Tüzük"ün yürürlüğe konulması; 1615 sayılı Gümrük Kanununun 50[1] nci maddesine göre, Bakanlar Kurulunca 25/5/1981 tarihinde kararlaÅŸtırılmıştır.                                                     BÄ°RÄ°NCÄ° BÖLÃœMKapsam, Deyimler, Genel Hükümler                                                 KAPSAM :                                                                               MADDE 1 - Özel yasaları ve Gümrük Kanunu hükümlerine göre, sundurma, antrepo ve yolcu salonu açmakta ve iÅŸletmekte olan demir, deniz ve hava yolları iÅŸletmelerinin gümrük iÅŸlemleri ve denetlenmelerinin biçim ve yöntemleri ile öteki yükümlülükleri bu Tüzükte gösterilmiÅŸtir.                            DEYÄ°MLER :                                                                             MADDE 2 - Bu Tüzükte geçen Bakanlık deyimi, Gümrük ve Tekel Bakanlığı; iÅŸletme deyimi, T.C. Devlet Demiryolları Ä°ÅŸletmesi, Denizcilik Bankası Türk Anonim Ortaklığı ve Türk Havayolları Anonim Ortaklığı anlamına gelir.                     GÄ°RÄ°Åž ÇIKIÅž Ä°ÅžLEMLERÄ°NÄ°N NE ZAMAN YAPILACAÄžI :                                         MADDE 3 - Gümrük hattından giriÅŸ ve çıkış ile yük alıp verme ve Gümrük Ä°darelerindeki her türlü iÅŸlemler, normal çalışma saatleri içinde yapılır.                Ancak, yazılı olarak istenmesi halinde, bu saatler dışında ya da tatil zamanlarında bu iÅŸlemlerin yapılmasına, ücret ödenmesi koÅŸuluyla, Gümrük Ä°daresince gerekli önlemler alınarak izin verilebilir.                                    Ayrıca;                                                                                a) Trenler ve düzenli tarifeli deniz, nehir, kara ve hava taşıtları ile düzensiz de olsa sadece yolcu getiren öteki deniz, nehir, kara ve hava taşıtları gece ve gündüzün her saatinde gümrük hattından geçebilirler.                    Bu durumda, yalnız bu taşıtlarla yolcuların giriÅŸ ve çıkışlarına iliÅŸkin gümrük iÅŸlemleri yapılır.                                                                 b) 100 net (rüsum) tonilatodan büyük gemiler, gece ve gündüzün her saatinde ve tatil zamanlarında yük ve yolcu alıp çıkarabilirler. Hacimleri ne olursa  olsun, Gümrük Ä°daresi olan bir limana zorlayıcı nedenlerle girecek ya da bu limandan ayrılacak gemilerin yük alıp verme istekleri, Gümrük Ä°dareleri ve iÅŸletmelerce kabul edilir.                                                               GÃœMRÃœK Ä°DARESÄ°NÄ°N DENETLEME YETKÄ°SÄ° :                                                 MADDE 4 - Bakanlık müfettiÅŸleri, müfettiÅŸ yardımcıları, kontrolörleri, ilgili gümrük amirleri yada yetkili kılacakları memurlar, sundurma ve antrepolarda gümrük haklarını korumak ve yolsuzlukları önlemek için gerekli önlemleri almaya ve iÅŸletmelerin kayıtlarını ve belgelerini incelemeye, teftiÅŸ etmeye, her zaman sundurma ve antrepolardaki eÅŸyayı yoklamaya yetkilidirler.              İşletmeler de kayıtları, belgeleri ve eÅŸyayı göstermeye, sundurma ve antrepoları açmaya ve yapılacak yoklamaları kolaylaÅŸtırmaya zorunludurlar.                İnceleme ve teftiÅŸ dolayısıyla defterlerin alınması gerekiyorsa, iÅŸlemler  yeniden açılacak olan defterlere yazılır.                                                 Bu durumda, defterlerin baÅŸ tarafına gerekli açıklama yapılarak iÅŸletme yetkilisi ve denetleyen tarafından birlikte imzalanır.                                    Denetleme sonucunda düzenlenen raporlar, gereÄŸi yapılmak üzere, iÅŸletmelere bildirilir.                                                                               Yolsuzlukları görülen iÅŸletme memurları hakkında Cumhuriyet savcılığına baÅŸvurulmakla birlikte, gerekli önlemlerin alınması iÅŸletme idaresine bildirilir.                                                                               BELGELERÄ°N BİÇİMÄ° :                                                                    MADDE 5 - Bu Tüzük hükümlerine göre tutulacak defter, tutanak, liste vb. belgelerin biçimleri, ve içerikleri Gümrük ve Tekel, UlaÅŸtırma Bakanlıklarıyla iÅŸletmelerce birlikte kararlaÅŸtırılır.                                                           İKÄ°NCÄ° BÖLÃœMYükleme ve BoÅŸaltma             YÃœKLEME VE BOÅžALTMA KOÅžULLARI :                                                        MADDE 6 - Kara, deniz ve hava taşıtları, manifestoları verilmeden, gümrük denetimi bitmeden ve gümrük ya da muhafaza memurları hazır bulunmadıkça yük alıp veremezler; aktarma ve transit iÅŸlemi yapamazlar.                                    Ancak, düzenli sefer yapan gemilerle hava ve liman durumu bakımından zorunluluk bulunması halinde düzenli sefer yapmayan gemilere, Gümrük idarelerince, manifesto verilmeden önce de yük alıp verme, aktarma ve transit iÅŸlemi yapma izni verilebilir.                                                            EÅŸyanın izin verilen yükleme ve boÅŸaltma yerinden baÅŸka bir yere götürülmesi ya da aracının deÄŸiÅŸtirilmesi, Gümrük Ä°daresinin iznine baÄŸlıdır.             YÃœKLEME VE BOÅžALTMA Ä°ÅžLERÄ° :                                                           MADDE 7 - Yasalara göre iÅŸletmelerin tekel hakkı içinde kalan yükleme ve boÅŸaltma iÅŸleri, bu kuruluÅŸların araçlarıyla yapılır.                                     EÅŸya, liman araçlarına, Gümrük idaresinin göstereceÄŸi iskele ve yerlerden yüklenip boÅŸaltılır.                                                                      BoÅŸaltılması tamamlanmayan taşıta yükleme yapılmaz.                                    Bir geminin bir ambarından boÅŸaltma yapılırken öteki ambarına yükleme yapılabilir.                                                                              Ancak, ambarın tamamı boÅŸaltılmadan aynı ambara yükleme yapılmasına Gümrük Ä°daresince yazılı olarak izin verilebilir.                                                İşletmeler, liman araçlarına ya da doÄŸrudan rıhtım ve iskelelere boÅŸaltılan eÅŸyayı puvantaj çizelgelerine yazar ve bu çizelgelerden birini kaptan ya da  acentaya imzalatarak Gümrük Ä°daresine verirler.                                         GEMÄ°DEN GEMÄ°YE AKTARMA :                                                            MADDE 12 - Sundurma ve antrepolara alınmaksızın bordadan bordaya ya da liman araçlarıyla gemiden gemiye eÅŸya aktarılması Gümrük Ä°daresinden izin alınarak kolcu gözetimi altında yapılır.                                                  Kolcular, kaptandan, manifestoyu ve yükleme teslim kâğıdını (yükleme ordinosu) aldıktan sonra, yükün bulunduÄŸu gemiye giderek, kapların marka ve numaralarına göre eÅŸyanın aktarılacak gemiye yükletilmesine gözcülük ederler; yüklemeden sonra, kaptandan manifesto ve teslim kâğıdı üzerine imza alarak Gümrük Ä°daresine verirler.                                                                Sahibi tarafından bu biçimde gönderilen eÅŸya için aktarma beyannamesi düzenlenmesi gereklidir.                                                                  KARADA BOÅžALTMA :                                                                      MADDE 13 - Vagonlardan ve öteki kara taşıtlarından eÅŸya, mühürlerinin  saÄŸlam oldukları gümrük ve iÅŸletme memurlarınca birlikte görülüp söküldükten sonra boÅŸaltılabilir.                                                      Â
                                                                            Â
             Mühürlerde bozukluk ya da kuÅŸkulu bir durum varsa, tutanakla saptanır ; boÅŸaltma ondan sonra ve bütün kaplar ayrı ayrı kontrol edilerek yapılır; durum hemen gümrük idare amirine duyurulur.                                                     BoÅŸaltma sırasında, Gümrük Ä°daresinin denetimi altında, iÅŸletme  memurlarınca eÅŸyanın sayımı yapılır, ortaya çıkan fazlalık ve eksiklikler ile eÅŸyanın hasarlı olup olmadığı vb. durumlar düzenenlenecek olan tutanakta belirtilir.                                                                               Tamamı boÅŸaltılamayan vagonların kapıları iyice kapatıldıktan sonra, gümrük ve iÅŸletme memurları tarafından ayrı ayrı mühürlenir. Ayrıca, bu vagonların numaraları beyanname ve yükleme kâğıtlarına yazılarak imzalanır.                          SUPALAN Ä°ÅžLEMÄ° :                                                                       MADDE 14 - Hacimleri, ağırlıkları ya da cinsleri yönünden, Bakanlıkça, "deniz üstü", "vagon üstü" ya da "kamyon üstü" iÅŸlemine tabi tutulabileceÄŸi kabul edilen eÅŸyayı yurda getirenler, bu iÅŸlemlerden yararlanmak isterlerse, Gümrük Ä°daresine ve iÅŸletmelere giriÅŸ beyannamelerini de ekleyecekleri birer istek kâğıdı ile baÅŸvururlar.                                                ÜÇÜNCÃœ BÖLÃœMSundurma ve Antrepolara iliÅŸkin Ortak Hükümler             SUNDURMA VE ANTREPOLARIN KURULMASI VE KAPATILMASI :                                    MADDE 15 - Sundurma ve antrepoların kurulması, kapatılması, yerlerinin ve amaçlarının deÄŸiÅŸtirilmesi Gümrük ve Tekel ve UlaÅŸtırma Bakanlıklarının iÅŸbirliÄŸiyle yürütülür.                                                                   KIRILAN, DAÄžILAN, ZARAR GÖREN, DENÄ°ZE DÜŞEN EÅžYA :                                     MADDE 18 - Gelen eÅŸya, bozuk, kırık, dağınık ve zarar görmüş bulunur ya da rıhtımlara ve baÅŸka taşıtlara boÅŸaltılırken bu duruma ya da denize düşerse, gümrük muayene memuru ya da muhafaza memuru önünde kaptan ya da acentanın sorumlu memuru ile iÅŸletmenin boÅŸaltma iÅŸleriyle görevli memurunca, zarar durumu ya da kapların kırıklık, bozukluk ve dağınıklılık biçimi tutanakla saptanır.                                                                                 Kaplardan eÅŸya çıkmışsa ya da çıkarılmak olanağı varsa, eÅŸyanın sayımı ve ölçümü yapılır ve durum bu tutanakla belirtilir.                                          Dört nüsha olarak düzenlenecek olan tutanaklardan biri Gümrük Ä°daresinde, birer tanesi kaptan ya da acenta ile iÅŸletmede kalır; biri de sundurma giriÅŸÂ listesine ya da antrepo beyannamesine baÄŸlanır. Gerekli ise tutanakların sayısı arttırılabilir.                                                                    Bu iÅŸlemler, olanak varsa taşıtta, yoksa gümrük ya da muhafaza memurlarıyla birlikte kaptan ya da acentanın ve iÅŸletme memurunun gözetimi altında götürüleceÄŸi sundurma ya da antrepoda yapılır.                                            Tutanaklarda, eÅŸyayı getiren taşıtın adı ve sefer sayısıyla geliÅŸ günü ve kapların sayısı, cinsi ve markası ayrıca gösterilir.                                      Sundurma ve antrepo kapalıysa, eÅŸya Gümrük Muhafaza Örgütünün gözetimi altında bırakılır.                                                                        Yükleme sırasında zarar gören ya da denize düşen eÅŸya için, görevli memurla birlikte hazır bulunanlarca, durumu ayrıntıları ile belirten bir tutanak  tutulur. Bu tutanağın biri çıkış gümrüğünde bırakılır; öteki aktarma, transit ya da çıkış beyannamesine eklenir. Ä°kinci iskele yoluyla yapılan çıkışlarda, tutanaklardan biri, Gümrük Ä°daresince çıkış gümrüğüne gönderilir, durum, ayrıca, çıkış aktarma ya da transit beyannamelerine yazılarak görevli memur tarafından imzalanır.                                                                   EÅžYANIN KORUNMASI :                                                                  MADDE 19 - Sundurma ve antrepoya konulmuÅŸ eÅŸya, buralarda, Gümrük kanununda belirtilen sürelerce kalabilir. Bu süre içinde eÅŸyanın iyi korunması iÅŸletmenin görevidir.                                                                   EÅŸyanın bozulduÄŸunun ya da bozulmakta olduÄŸunun anlaşılması, saklanmasının masraflı, zor ya da sakıncalı olması, kapların kırılması, dağılması, delinmesi gibi hallere karşı, iÅŸletme, gerekli önlemlerin alınması için eÅŸya sahiplerine, taşıyıcılarına ya da emrine gelenlere yazıyla bildirmekle       birlikte Gümrük Ä°daresine de bilgi verir.                                               EÅŸyanın durumu, gümrük memuru ile birlikte düzenlenecek bir tutanakla belirtilir. EÅŸyanın ilgilileri orada ise, tutanak, bunlara da imza ettirilir.SUNDURMA VE ANTREPOLARA GÄ°REBÄ°LECEK OLANLAR :                                          MADDE 20 - Sundurma ve antrepolara görevlilerden baÅŸkası giremez. EÅŸya  sahipleri ve yasal temsilcileriyle gümrük komisyoncuları ve yardımcıları, eÅŸyalarını dıştan görmek isterlerse, kimliklerini, eÅŸyanın teslim kağıdının (ordino), konÅŸimento ya da beyannamelerini göstermek koÅŸuluyla buralara      girebilirler.                                                                           EÅŸyalarını açtırarak görmek, örnek almak, muayene ettirmek, açtırıp tarttırmak, gümrük iÅŸlemlerini izleyip sonuçlandırmak için ise, Gümrük İdaresine dilekçe ile baÅŸvurulması ve izin alınması gerekir. Bu iÅŸlemlerin yapılmasında, gümrük muayene memurunun bulunması zorunludur.                            SUNDURMA VE ANTREPO KAPILARININ AÇILIP KAPATILMASI :                      MADDE 21 - Sundurma ve antrepoların kapıları iki kilit altında bulundurulur. Kilitlerden birinin anahtarı Gümrük Ä°daresindedir. Bu anahtar gümrük kontrol memurlarınca kullanılır. Bu memurlar, kapıları iÅŸletme memurlarıyla birlikte açar, kapar, kilit ve mühür altına alırlar.                       Sundurma ve antrepoların, önce, giriÅŸ kapısı kapanır; iÅŸletme memurlarıyla gümrük memurları içerde ateÅŸ bulunmadığını ve hiç kimsenin kalmadığını anlamak üzere giriÅŸ kapısı önünden baÅŸlayarak her tarafı araÅŸtırdıktan sonra çıkış kapısını kapatırlar.                                                                    Kapılar, gümrük ve iÅŸletme memurlarınca ayrı ayrı kilitlenip mühürlendikten sonra, anahtarlar dikiÅŸsiz torbalara konur ve mumla mühürlenerek gümrüğün ve iÅŸletmenin gece bekçilerine imza karşılığında verilir. Torbaların üzerine, ait oldukları sundurma ve antreponun adı ve numarası yazılır.                               Gece bekçileri, bu torbaları, anahtarları kendilerinde bulunan kilitli güvenlik yerlerinde saklarlar.                                                         Kapıların açılışında, anahtar torbaları bekçilerden alınırken torba mühürlerinin kapılar açılırken kapı mühürlerinin saÄŸlam olup olmadığı memurlarca gözden geçirilir; saÄŸlamsa kapılar açılır.                                  Torbaların ya da kapıların mühürlerinde kuÅŸkulu bir durum görülürse, ilgili memurlarca bir tutanak tutulur ve Gümrük ve Ä°ÅŸletme idarelerine hemen haber verilir; Gümrük Ä°daresinin belirleyeceÄŸi yolda iÅŸlem yapılır.                          ZORUNLU NEDENLERLE KAPILARIN AÇILMASI :                                             MADDE 22 - Sundurma ve antrepoların kapalı bulunduÄŸu zamanlarda, zorunlu  bir nedenle anahtarların kullanılmasına gerek duyulursa, durum, gümrük, gümrük muhafaza ve iÅŸletme görevlilerince bir tutanakla saptanır. Bu tutanakta, sundurma ve antreponun açılmasına kimin emir verdiÄŸi ya da gerek gördüğü, emri kimin uyguladığı, sundurma ve antreponun açılmasından kapanmasına kadar geçen olaylar, buralardan ne gibi eÅŸyanın çıkarıldığı ya da hangi eÅŸyanın konulduÄŸu belirtilir. Tutanak hemen gümrük idare amirliÄŸine verilir.                   Sundurma ve antrepoların böyle bir nedenle açılışında, olanak varsa açılmadan önce, yoksa açıldıktan sonra, durum, gümrük idare amirliÄŸine telefonla ya da öteki araçlarla bildirilir.                                            Sundurma ve antrepoların yangın, sel ve diÄŸer doÄŸal afetler nedeniyle açılışında, ayrıca, gerekli önlemler alınır.                                           SUNDURMA VE ANTREPOLARDA YOKLAMA YAPILMASI :                                        MADDE 23 - TeftiÅŸ ve soruÅŸturmalar dışında, her yıl Ocak ayında, antrepo ve sundurmadaki eÅŸyanın yoklanmasına baÅŸlanır. Yoklama, biri antrepo ve sundurma görevlilerinden olmak üzere gümrük idare amirliÄŸince seçilecek gümrük ve iÅŸletme memurlarından oluÅŸan en az üç kiÅŸilik kurulca yapılır. Görevlendirilebilecek memur sayısı bütün sundurma ve antrepolar sayısınca kurul oluÅŸturulmasına olanak vermiyorsa, yoklama yapılacak yerler sıraya konur.                                                                                 Yoklama, giriÅŸ ve çıkış kayıtlarıyla manifestoların karşılaÅŸtırılmasından sonra, sundurma ve antrepoda bulunması gereken eÅŸyanın sayılması ve ölçülmesi yoluyla yapılır.                                                                       Hasarlı (rezerve) olarak alınmış ya da sundurma ve antrepoda hasar görmüş ve koruma altına alınmış eÅŸya ile kıymetli eÅŸyanın yoklaması, tutanaklarında ve kayıtlarında belirtilmiÅŸ olan çeÅŸit, miktar ve niteliklerinin ve üzerlerindeki kurÅŸun mühürlerin kontrolü yoluyla yapılır.                              EÅŸyası sayılamayacak kadar çok olan sundurma ve antrepolarda yoklama, rastgele seçilecek yeterli sayıda antrepo beyannamesi ya da giriÅŸ listesinde yer alan eÅŸyanın yukarıdaki esaslara göre görülüp sayılması yoluyla yapılabileceÄŸi gibi, eÅŸya en çok beÅŸe bölünerek beÅŸ yıl içinde de yapılabilir.          Yoklama sonucu, yoklama kurulları tarafından giriÅŸ kayıtları esas alınarak düzenlenecek bir tutanakla belirtilir.                                                 Yoklama sonucunda saptanan eksiklikler için Gümrük Kanununun 109 uncu, fazlalıklar için 140 ıncı maddesi gereÄŸince iÅŸlem yapılır.                             MARKA DEFTERÄ° :                                                                     MADDE 24 - Sundurma ve antrepoya alınacak eÅŸyanın marka ve numarasıyla kabın cinsi ve türü, bir marka defterine yazılır; altları gümrük ve iÅŸletme memurlarınca imzalanır.                                                                Defterin her sayfası gümrük ve iÅŸletme idarelerince mühürlenir; sayfa sayısı defterin sonuna yazılarak yine birlikte mühürlenip imzalanır.                   Dolu defterler, iÅŸletmece, gerektiÄŸinde ilgililere gösterilmek üzere saklanır.                                                                              KORUNMA YERÄ° :                                                                      MADDE 26 - Bozuk, kırık, dağınık, zarar görmüş kapları bozulmuÅŸ ve dağılmış olarak sundurma ve antrepoya gelmiÅŸ ya da buralarda bu duruma düşmüş eÅŸya, gümrük memurunun gözetimi altında gümrük ve iÅŸletme memurları tarafından çift kilit altında bulundurulan kapalı korunma yerlerine kaldırılır.                   EÅžYANIN SUNDURMA VE ANTREPOYA YERLEÅžTÄ°RÄ°LMESÄ° :                                     MADDE 27 - EÅŸya, sundurma ve antrepolara aÅŸağıda gösterildiÄŸi biçimde yerleÅŸtirilir :                                                                        Olanak varsa, bir manifestoya yazılı yükün tamamı aynı sundurma ve antrepoya alınır.                                                                      Kaplar, marka, numara ve iÅŸaretleri görülebilecek,birbirine zarar vermeyecek biçimde ve nemden korunmak üzere ızgaralar üstüne konur.                    EÅŸyayı kolayca bulabilmek için bulunduÄŸu yerler, numara, harf ve iÅŸaretle belirlenir; bu yerler alfabetik sıra defterinde gösterilir.                            Küçük kaplar için raflar bulundurulur.                                              Altın, gümüş, platin vb. deÄŸerli maddelerden yapılmış her türlü eÅŸyayla deÄŸerli süs eÅŸyası, antika, müze ve sanat eÅŸyası, sundurma ve antrepoya alınırken, gümrük ve iÅŸletme memurları önünde özelliklerine göre tartılır ya da sayımı yapılır, nitelikleri belirtilir. Tartı ve sayım sonucu ile nitelikleri ve kaplarının durumu, sundurma giriÅŸ listelerinde ,antrepo beyannamelerinde ve marka defterinde ayrıntılarıyla gösterilir; eÅŸya korunma yerine alınır; ayrıca, üzerlerine zarar vermeyecek biçimde kurÅŸun mühür vurulur. Bu iÅŸlemlerin yapılması sırasında eÅŸya sahipleri de bulunabilir.              MARKASIZ VE NUMARASIZ EÅžYANIN SUNDURMA VE ANTREPOYA ALINMASI :                      MADDE 28 - EÅŸyanın markası ya da numarası yoksa ya da okunamıyorsa, iÅŸletme memuru tarafından kaplar üzerine, marka yerine eÅŸyayı getiren deniz ya da hava aracının adı ile firmasının ilk harfleri, numara yerine de giriÅŸ günü ve ayı yazılır.                                                                           EÅŸya demiryolu ile gelmiÅŸse, kap üzerine vagon marka ve numarası ve yük kâğıtlarının sayısı ve günü yazılır.                                                   Öteki kara araçlarıyla gelen markasız ve numarasız eÅŸyaya, marka olarak,varsa, araç ve sahibinin adlarının ilk harfleri, taşıtın adı yoksa, çeÅŸidini gösterir sözcüğün ve sahibinin ad ve soyadının ilk harfleri yazılır.Yukarıda belirtildiÄŸi gibi numaralanır.                                                Kaplar birden fazla ise, bunlardan baÅŸka her kaba, ayrıca, sıra numarası verilir.                                                                               Numara ve markasız gelen aynı cins eÅŸyaya (parti eÅŸyası) yalnız marka konulmakla yetinilir.                                                                  Böylece belirlenen marka ve numaralar, marka defteriyle sundurma giriÅŸ listelerine ve antrepo beyannamelerine de yazılır.                                     MANÄ°FESTODA YAZILI OLMAYAN EÅžYA :                                                   MADDE 29 - Manifestoda yazılı olmayan eÅŸya, Gümrük Kanununa göre gereÄŸi yapılıncaya kadar ayrı bölmede saklanır.                                            EÅžYANIN MUAYENESÄ° :                                                                 MADDE 30 - EÅŸya, sundurmada, doÄŸrudan antrepoya alınmışsa, antrepoda muayene edilir.                                                                        Gümrük muayene memurları, muayene edecekleri eÅŸyanın kendilerine gösterilmesini iÅŸletme memurundan isterler. Ä°ÅŸletme memurları, bu eÅŸyayı bulunduÄŸu yerde marka ve numara karşılaÅŸtırması yaparak birer birer muayene memurlarına gösterirler; hasarlı olarak alınmış eÅŸya hakkında da ayrıca bilgi verirler. Muayene memurlarının, eÅŸyanın muayenesinin yapılmasına uygun bir yere getirilmesi yolundaki istekleri, iÅŸletme memurlarınca yerine getirilir. Burada, eÅŸyanın gümrük ve iÅŸletme memurlarıyla mal sahibi, yasal temsilcisi yada gümrük komisyoncusunun önünde muayenesi yapılır.                                  Muayenesi biten eÅŸya aynı kimseler önünde, kaplarına yerleÅŸtirilir ve yerlerine konur.                                                                       Muayene sonucu, giriÅŸ defterlerinde, sundurma giriÅŸ listesinde ve antrepo beyannamesinde gösterilir.                                                             Beyannamelerden biri antrepo memuruna, öteki Gümrük Ä°daresine, üçüncüsü de teslim kâğıdı yerine geçmek üzere beyan sahibine, vekiline ya da temsilcisine verilir.                                                                               EÅŸyanın belgelerine uygun olmaması halinde, inceleme ve kovuÅŸturmaya esas olmak üzere, durum, bir tutanakla belirtilir. Üç nüsha olarak hazırlanacak olan bu tutanağın biri iÅŸletme memuruna, birer tanesi de gümrük ve iÅŸletmenin amirlerine verilir.                                                                    EKSÄ°K, FAZLA, DEĞİŞİK ÇIKAN EÅžYA :                                                  MADDE 31 - Muayene edilen eÅŸya eksik, fazla ya da deÄŸiÅŸik çıkarsa, kabın ve içindeki eÅŸyanın durumu, eksiklik ve fazlalığın miktarı ile deÄŸiÅŸikliÄŸin niteliÄŸi muayenede bulunmakla görevli olanlarca bir tutanakta gösterilir; bu tutanak üç nüsha yazılır; biri gümrük idare amirine, öteki iÅŸletmenin amirine verilir; biri de sundurma ya da antrepoda kalır.                                       EÅžYA DEĞİŞTÄ°RÄ°LMESÄ°NDE SORUMLULUK :                                                 MADDE 32 - Ä°ÅŸletmeler, sundurma ve antrepoda eÅŸya deÄŸiÅŸtirilmesinden, Gümrük Ä°daresine karşı, eÅŸyanın giriÅŸte gümrükçe saptanan, bu yapılmamışsa konÅŸimento, fatura ya da menÅŸe ÅŸahadetnamesi gibi yasal belgelerinde yazılı miktarları üzerinden, mali yönden sorumludurlar.                                       EÅžYANIN BAÅžKA BÄ°R SUNDURMA VE ANTREPOYA TAÅžINMASI :                                 MADDE 33 - EÅŸya, baÅŸka bir sundurma ve antrepoya, ancak süresi içinde ve Gümrük Ä°daresinin izni üzerine, gönderme belgesi (irsaliye) düzenlenerek, kolcu gözetimi altında taşınabilir.                                                    Teslim kâğıtları, gönderen sundurma ve antrepoda alıkonur; bunun yerine gönderme belgesinin birinci kopyası eÅŸya sahibine verilir.                             TESLÄ°M KAÄžIDI (Ordino) :                                                            MADDE 34 - Gümrüklerden eÅŸyalarını çekmek isteyenler, konÅŸimento ya da yük senetlerini, deniz taşımasında kaptana ya da acentasına, kara taşımasında taşıyıcı ya da baÄŸlı olduÄŸu kuruma göstererek adlarına teslim kâğıdı düzenlenmesini isterler. Teslim kâğıtlarında yük senetleri ya da konÅŸimentodaki bilgiler bulunur. Düzeltme ve ekleme yapılmış teslim kâğıtlarının geçerli olabilmesi için bunların yanlarının düzenleyenlerce imza ve mühürle onaylanması gerekir.                                                        Üzerinde kazıntı ve silinti bulunan teslim kâğıtarı ile eÅŸya teslim edilemez.                                                                    Teslim kâğıtları beyannamelerle birlikte Gümrük Ä°daresine verilir.        Bir konÅŸimento ya da yük senedindeki eÅŸya, Gümrük Ä°daresinin izniyle bir kaç teslim kâğıdına bölünebilir.                                                       DüzenlenmiÅŸ bir teslim kâğıdının bir kaç teslim kâğıdına bölünmesi ya da iptal edilmesi Gümrük Ä°daresinin iznine baÄŸlıdır.                                      Böylece bölünmüş teslim kâğıtlarının gün ve sayıları ile çekilen kapların marka ve numaraları, daralı darasız ağırlıkları, asıl teslim kâğıdı ile sundurma ya da antrepo giriÅŸ defterine yazılır.                                        GiriÅŸ beyannamesi verilmiÅŸ eÅŸyanın bir kısmının rejim uyuÅŸmazlığı, çeÅŸit ve tür ayrılığı, yasaklık, kısıntı vb. nedenlerle çekilmeyerek sundurma ve antrepoda bırakılması halinde bunlar için asıl teslim kâğıdı yerine geçmek üzere bir ayrılmış (müfrez) teslim kâğıdı düzenlenir ve durum asıl teslim kâğıdında ve giriÅŸ beyannamesinde belirtilir.                                          EÅžYANIN KESÄ°N YA DA GEÇİCÄ° ÇIKIÅžI :                                                 MADDE 35 - EÅŸyanın kesin ya da geçici olarak sundurma ve antrepodan çıkarılması Gümrük Ä°daresininin iznine baÄŸlıdır.                                       Yurda sokulmak istenen eÅŸyanın sahipleri, yasal temsilcileri, ya da vekilleri, Gümrük Ä°daresine bir giriÅŸ beyannamesi verirler. Bu beyannamede, sundurma giriÅŸ listesi ve antrepo beyannamesinin numara ve günü gösterilir.            EÅŸyanın çıkışı sırasında, gümrük memuru, teslim kâğıdını, vezne alındısını ya da izin belgesini eÅŸya ile karşılaÅŸtırır. Uygun bulursa, teslim kâğıdını ve çıkış fiÅŸini düzenleyerek iÅŸletme memuru ile birlikte imzalar. Bu fiÅŸ gümrük memurunda, teslim kâğıdı da iÅŸletme memurunda kalır. Vezne alındısı ilgiliye verilir.                                                                               EÅŸyanın teslimi, iÅŸlete memurlarınca teslim kâğıdı ve çıkış defterine alınacak imza ile tamamlanır.                                                          Geçici olarak çıkarılacak eÅŸya, çıkış defterine kaydedilmeyip gümrük memurunca düzenlenecek geçici çıkış fiÅŸlerinden izlenir. EÅŸyanın türü, çeÅŸidi, nitelikleri, kap sayısı bu fiÅŸte gösterileceÄŸi gibi, ayrıca, gerekirse üzerine kurÅŸun mühür de vurulabilir.                                                           ÇIKIÅž DEFTERÄ° :                                                                     MADDE 36 - Sundurma ve antrepolardan çıkarılan eÅŸya sundurma ve antrepo çıkış defterlerine yazılır.                                                            Bir günde çıkan eÅŸyanın toplamı defterde gösterilir.                                Çıkış sıra numaraları, giriÅŸ sıra numaraları gibi verilir.                          TAMAMI BÄ°R GÃœNDE ÇEKÄ°LEMEYEN EÅžYA :                                                 MADDE 37 - Çıkış iÅŸlemleri yapıldığı halde, tamamı bir günde çekilemeyen eÅŸyanın sundurma ve antrepoda kalanı için iÅŸletme memuru, ilgilisine bir çıkış fiÅŸi verir.                                                                            AKTARMA VE TRANSÄ°T EÅžYASININ ÇIKARILMASI :                                          MADDE 38 - Aktarma ve transit edilmek üzere sundurma ve antrepodan çıkarılacak eÅŸyanın beyannameleri iÅŸletme memuru tarafından görülür. Teslim kâğıdı ve çıkış defterine eÅŸya sahibi, vekili, ilgilisi ve görevli kolcunun imzası alınır ve kolcu gözetimi altında yükleneceÄŸi araca götürülür.                   DEFTERLERÄ°N ONAYLANMASI :                                                           MADDE 40 - Sundurma ve antrepolarda, gümrük iÅŸlemleri için tutulacak defterlerin her sayfası Gümrük Ä°daresi ve iÅŸletme tarafından birlikte mühürlenir ve sayfa sayısı defterlerin sonuna yazılarak onaylanır .         Â                                                                            Â
DÖRDÃœNCÃœ BÖLÃœMSundurmalar          SUNDURMA :                                                                          MADDE 41 - Sundurmalar, yurt dışından gelen eÅŸyanın, bir rejim beyanında bulunulmak üzere, konduÄŸu yerlerdir.                                                   SUNDURMALARA ALINMAYACAK EÅžYA :                                                     MADDE 43 - AÅŸağıda yazılı eÅŸya ve maddeler sundurmalara alınmaz :         a) Yanıcı, parlayıcı ve patlayıcı maddeler,                               b) Bir arada bulundukları eÅŸya için tehlike ya da zarar doÄŸuran eÅŸya      c) Korunması özel düzen ve tesislere gerek gösteren eÅŸya,                 d) Gümrük Ä°daresince ülkeden çıkarılmasına izin verilmeyen yolcu beraberi eÅŸya,                                                                        e) Kaçak eÅŸya.                                                             (a), (b) ve (c) fıkralarında yazılı eÅŸya ve maddeler Bakanlıkça saptanır.           SUNDURMA GÄ°RÄ°Åž LÄ°STESÄ° :                                                            MADDE 44 - Sundurmaya alınacak eÅŸya için iÅŸletmelerin boÅŸaltma iÅŸleriyle görevli memurları yada boÅŸaltmayı yapan yetkili deniz, kara ve hava araçlarının sahipleri, kaptan, pilot, acenta, ÅŸoför, sürücü ya da yetkili adamları tarafından üç nüsha sundurma giriÅŸ listesi düzenlenip onararak, biri iÅŸletmenin sundurma memuruna, ikisi de, varsa hasar (rezerve) tutanakları da eklenerek, en çok 3 gün içinde Gümrük Ä°daresine verilir.                               Bu listelerde, manifestodaki sıraya göre, konÅŸimento ya da yük senedi numarası, eÅŸyanın çeÅŸidi, daralı ağırlığı, kapların sayısı ,çeÅŸidi markası ve numarası, taşıtın adı ve sefer sayısı gösterilir.                                      Mühürleri saÄŸlam, orijinal, özel kaplara (konteyner vb.) alt giriÅŸ listeleri manifestolardaki beyana göre düzenlenir.                           BEŞİNCÄ° BÖLÃœMAntrepolar          ANTREPO :                                                                           MADDE 45 - Gümrük Kanununa göre, antrepo rejiminden yararlanmak isteminde bulunulan eÅŸya, antrepolara alınır.                                                    ÖZEL ANTREPOLARDA ARANACAK NÄ°TELÄ°KLER :                                             MADDE 47 - Parlayıcı, patlayıcı ya da bir arada bulundukları eÅŸya için tehlikeli olan ya da korunmaları özel düzen ve tesislere gerek gösteren eÅŸyanın konulacağı özel antrepolarda 46 ncı maddede yazılanlardan baÅŸka aÅŸağıdaki nitelikler aranır :                                                          a) İçine konacak eÅŸya ve maddelerin özelliklerine göre korunmaları ve tehlikelerin önlenmesi bakımından gerekli teknik tesisleri ve araçları bulunmak,                                                                              b) SaÄŸlam bir duvarla ya da içerden dışarıya bir ÅŸey çıkarılamayacak biçimde kalın demir parmaklıkla kapatılmış olmak ve bu yer içinde gümrükle ilgisi olmayan tesisler bulunmamak..          AKARYAKIT ÖZEL ANTREPOLARDA ARANACAK NÄ°TELÄ°KLER :                                   MADDE 48 - Akaryakıtlar için tesis edilecek özel antrepolarda 47 nci maddede öngörülenlerden baÅŸka aÅŸağıdaki nitelikler aranır :                            a) Sıvıların araçlardan tank ve depolara, buralardan araçlara kolaylıkla ve güvenle boÅŸaltılmasına yarar teknik tesislerle donatılmış olmak,                       b) Tankların su boÅŸaltmaya özgü ve bir kiÅŸinin içine girip temizlik yapmasına uygun bir deliÄŸi, biri sıvının tanka girmesi, öteki çıkması için iki aÄŸzı, ayrıca tepelerinde üç ölçü deliÄŸi ve bu deliklerin yanına gitmeye yarayacak yakıt düz basamaklı ve iki tarafı korkuluklu ya da parmaklıklı bir merdiveni ya da bir köprüsü bulunmak, tanklar grup halinde ise üstlerinden birbirlerine aynı nitelikteki köprü ile baÄŸlanmak,                                     c) Sıvıların tanklara gönderilmesini ya da tanklardan çıkarılmasını saÄŸlayan boruları tamamen toprak üstünde ya da üstü açık hendek içinde ve her tarafı kolaylıkla görülebilecek biçimde döşenmiÅŸ, antrepo içindeki yollardan geçirilmesi zorunlu ise üzerlerine konulacak demir kapları istenildiÄŸi zaman kolaylıkla açılıp borular görülebilecek biçimde yapılmış olmak,                        d) Verici ve alıcı borular ayrı ayrı renklere boyanmış ya da iÅŸaretlenmiÅŸ olmak ve üzerlerindeki vana ve muslukları kurÅŸun mühürle mühürlenebilecek biçimde yapılmış bulmak,                                                               e) Alınan, çıkarılan ve içinde bulunan akaryakıtın miktarlarını sürekli olarak gösteren teknik aygıt bulunmak,                                                 f) Gemilerden tanklara mal alınmasında beyaz mal (benzin, gaz, motorin) ve siyah mal (ince, orta ve ağır mazot) için ayrı ayrı ana giriÅŸ borusu bulunmak,          g) PeÅŸpeÅŸe mal basma sistemi uygulanan antrepolarda ana giriÅŸ borusundan tanklara malın sevki için taşıtma merkezi (manifold) tesis etmek.                      h) Beyaz mal için kullanılan ana giriÅŸ borusunda malın akışını ve rengini görebilmek için, ana borunun dağıtım merkezine yakın uygun bir yerine cam gözetleyicisi (sight glass), aynı borudaki malın niteliÄŸini saptayabilmek için yaklaşık 100 metre uzaklıkta iki yerinde örnek alma yeri, boru hattındaki malın ikinci bir mal ile basılmasında, bu malların birleÅŸtiÄŸi yerde birinin kulübeye geliÅŸini ihbar eden bir dedektörü bulunmak,                                   i) Ağır mazot (heavy fuel oil) un konulduÄŸu tankların ve boru hatlarındaki malın donmamasını ve akımını saÄŸlamak amacıyla ısıtıcı (serpantin) bulunmak,           k) YerleÅŸim ve ulaşım bakımından gerekli koÅŸulları taşımak.                         ANTREPO BEYANNAMESÄ° :                                                               MADDE 49 - DoÄŸrudan ya da bir sundurmada nantrepoya konulacak eÅŸya için sahipleri, vekilleri, yasal temsilcileri ya da taşıyıcılarınca Gümrük Ä°daresine üç nüsha antrepo beyannamesi verilir.                                        Bu beyannamede, eÅŸyanın türü, çeÅŸidi, niteliÄŸi, miktarı, kap sayısı, markası, numarası, deÄŸeri, daralı ağırlığı ile beyan sahibinin adı, soyadı, açık adresi ve imzası, eÅŸyayı getiren taşıtın adı, firması ve seferi, manifesto numarası ve günü, eÅŸyanın menÅŸei, döküm halindeki eÅŸyanın getirildiÄŸi taşıtın numarası gösterilir; beyan sahibince imzalanır.                    EÅŸyanın, varsa, faturası ve menÅŸe ÅŸahadetnamesi gibi belgeleri de muayene memurunca incelendikten, beyannamenin numara ve günü bu belgelere yazılarak imzalandıktan sonra geri verilmek üzere antrepo beyannamesine iliÅŸtirilir.             ANTREPOYA ALINMAYACAK EÅžYA :                                                        MADDE 50 - AÅŸağıda yazılı eÅŸya ve maddeler antrepolara alınmaz :          a) Türkiye'ye girmesi, Türkiye'den transit geçirilmesi yasak olan eÅŸya ve maddeler,                                                                    b) Kaçak eÅŸya ve maddeler,                                                c) Ãœzerlerinde, kap ve sargılarında (sandık, balya, ÅŸerit, etiket vb.) Türkiye'de yapıldığını, Türkiye menÅŸeli olduÄŸunu sandıracak fabrika ya da ticaret markasını, adını, alâmetini, Türkiye'de bir yer adını, resmini, iÅŸaretini taşıyan yabancı ürün ve mamüller, (Bu hüküm Türkiye'deki bir yer adıyla aynı olan yabancı bir yer adını taşıyan ve bu yer adı altında yapıldığı ülke adı açıkça gösterilmemiÅŸ bulunan yabancı eÅŸya hakkında da uygulanır.)            d) Ãœzerlerinde, iç ve dış ambalajlarında üretildiÄŸi ya da yapıldığı ülkeden baÅŸka yabancı ülke ürün ve mamulü olduÄŸunu gösteren ya da sandıran sahte ad ve alâmetler taşıyan eÅŸya, (Bu tür eÅŸyanın Türkiye'den transit geçirilmesine ya da aktarma edilmesine Bakanlıkça izin verilebilir.)                                    e) Yerli ürün ve mamullerde kullanılmak üzere ve bunların yabancı menÅŸeli olduÄŸunu gösterecek ya da sandıracak, üzerleri yabancı dille basılı ya da yazılı, her türlü boÅŸ zarf, ÅŸerit, etiket, damga vb. eÅŸya ile Türkiye'de     düzenlenebilecek belgeleri yabancı ülkelerde düzenlenmiÅŸ gibi gösterebilecek, yabancı firmalara ait üzerleri imzasız da olsa boÅŸ faturalar,          f) Sundurmalarda gümrüğe terkedilen ya da terkedilmiÅŸ sayılan eÅŸya .          EÅžYA KAPLARININ MÃœHÃœRLENMESÄ° .                                                      MADDE 51 - EÅŸyanın muayenesinden sonra ilgililerince istenirse, eÅŸya kapları gümrükçe mühürlenir.                                                           Durum antrepo beyannamelerine yazılarak istek sahibi ya da yetkilisi ile gümrük ve antrepo memurları tarafından birlikte imzalanır.                             ANTREPODA YAPILABÄ°LECEK Ä°ÅžLEMLER :                                                  MADDE 52 - Antrepolarda eÅŸyanın iyi korunması ve ticari gerekler yönünden aÅŸağıda yazılanlarla benzeri iÅŸlemlerin denetimleri altında yapılmasına Gümrük Ä°daresince izin verilebilir :                                                          a) Kapların onarılması,                                                   b) Yenilenmesi,                                                           c) EÅŸyanın havalandırılması, kalburlanması, temizlenmesi,                 d) Büyük kaplardan küçük kaplara aktarılması ya da birleÅŸtirilmesi,       e) Örnekler alınması, sınai nitelik taşıyan yeni çeÅŸitler yapılması vb. iÅŸlemler,                                                                              Kapları deÄŸiÅŸtirilecek, yenilenecek, ayrılacak, birleÅŸtirilecek saÄŸlamlaÅŸtırılacak eÅŸya, antrepo memuru ve eÅŸya sahibi ya da temsilcisinin önünde, gümrük muayene memuru tarafından muayene edilir. Yeni kapların üzerine eski kapların marka ve numaraları yazılır. EÅŸyanın eski kaplarıyla vergiye esas olan deÄŸeri antrepo beyannamesiyle giriÅŸ defterinde belirtilir ve birlikte imzalanır.                                                                    TRANSÄ°T EÅžYASINA UYGULANACAK Ä°ÅžLEM :                                                MADDE 53 - Transit edilmek üzere antrepoya alınmış eÅŸyanın menÅŸelerine bakılmaksızın birbirleriyle ya da ulusal eÅŸya ile karıştırılması Gümrük ve Tekel Bakanlığının iznine baÄŸlıdır.Â
[1] 4458 Sayılı Gümrük Kanunun 218 ve 219 uncu maddeleri.
- Karayolu Nakliye-CMR
- Taşıma İşleri Organizatörlüğü
- Karayolu Taşıma Kanunu
- Karayolu Taşıma Yönetmeliği
- Tır Karneleri
- Ortak Transit-NCST
- Konteyner
- Kontrole Tabi Kimyalsallar
- Geçiş Belgeleri Dağıtım
- Eşyanın Sınırda Kontrolü
- KEİ Bölgesindeki Eşya
- Eşya-Yolcu Taşıma Esasları
- Taşıma İşleri Yasal Dayanaklar
- Demiryolu-COTÄ°F-CIM-CIV
- Demir-Deniz-Hava Yolları
- Deniz Ticareti Yasal Dayanaklar
- Türk Boğazları Trafik
- Gemi Acenteleri
- Limanlar