Bilindiği üzere, Gümrük İdareleri, kendisine yapılan beyanı esas almak suretiyle, Dış Ticaret Politikası Önlemlerini uygulamakta ve İthalat/İhracat Vergilerini tahsil etmektedir.
Dolayısıyla, söz konusu beyanların doğruluğu Dış Ticaret Politikası Önlemlerinin uygulaması açısından olduğu kadar Vergi Hasılatı ve Cezai Yaptırımlar ile Kaçakçılık Mevzuatı açısından da son derece önemlidir.
Beyan esasının doğal sonucu denetim olduğundan, Gümrük İdaresi tarafından, yükümlülerin doğru beyanda bulunma eğilimlerini arttırmak ve gümrük beyanlarındaki yanlışlıkları ortaya çıkarma konusunda yaptığı denetimleri daha etkin hale getirmek  amacıyla "Sonradan Kontrol ve Riskli İşlemlerin Kontrolü Yönetmeliği" hazırlanmış ve resmi gazete de yayımlanarak yürürlüğe konulmuştur.
Bu usul ve esaslara göre, gümrük idaresine verilen beyannamede yer alan bilgilerin ve ekli belgelerin doğruluğu, muhasebe kayıtlarına uygunluğu ve çalışanların mevzuat bilgilerinin tespiti Müfettişler  tarafından Şirket merkezinde yeterli süre kalmak suretiyle yapılmaktadır.
Bu güne kadar birçok Şirketin belirli planlar dahilinde denetime tabi tutulduğu bilinmektedir.
Bu denetim sonucunda, Risk Puanına esas olmak üzere, sonradan kontrol raporları ile ilgili olarak, Risk Yönetimi ve Kontrol Genel Müdürlüğü tarafından risk değerlendirmesi yapılmaktadır.
Ayrıca, yanlış beyanda bulunulduğu ve bunun sonucunda dış ticaret politikası önlemlerinin uygulanmasına mani olunduğunun, hiç vergi ödenmediğinin veya noksan vergi ödendiğinin ortaya çıkarılması halinde fiilin mahiyetine göre, tüm kazançların yok olması, kişilerin, şirket ortakları veya yöneticilerinin hürriyeti bağlayıcı ceza riski ve kamuoyunda itibar ve güven kaybının olabilmesi gibi kaçınılmaz sonuçlar ile karşı karşıya kalınmaktadır.
Ancak hayatın olağan akışına uygun olarak istemeyerek ya da mevzuatın yeterince anlaşılmaması veya tarifenin yorum farklılıklarından kaynaklı nedenlerle de hatalı beyanda bulunulması söz konusu olabilmektedir.
Bu durumlarda, öncelikle Uzlaşma kurumu işletilerek görüşmelerde çözüm üretilmesi aksi halde İdari Yargıya başvurulabilmesi için tüketilmesi zorunlu olan 4458 Sayılı Gümrük Kanunu’nun 242 nci maddesinde yer alan İdari İtiraz Prosedürü etkin bir şekilde kullanılmak suretiyle Gümrük İdaresine mevzuat değerlendirmesi çok iyi bir şekilde anlatılmalı, bunun mümkün olmadığı yani İtirazın  reddi halinde İdari Yargı Mercilerinde bu savunmaları daha da kuvvetlendirmek suretiyle ortaya koyulmalı ve 5607 Sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu kapsamında yürütülen Soruşturma veya Yargılamalarda, atılı suç veya kabahatin yasal unsurlarının somut olayda gerçekleşip gerçekleşmediği hususunun hiçbir şüpheye yer bırakmayacak şekilde ortaya koyulmalıdır.
Diğer bir yöntem ise Müfettiş denetimlerinde önce Eşya sahiplerinin gümrük idaresine kendisi veya Gümrük Müşaviri tarafından yapılan beyanlarda bir yanlışlık ihtimali olabileceğini düşünerek bu yanlışlığın doğuracağı risklerle karşılaşmamak ve bir daha olmaması için önlem almak amacıyla beyanları konusunda ön bir denetim mekanizmalarının oluşturmalarıdır. Bu yöntem ile yükümlüler geleceğe güvenle bakmak ve riskleri bilip yasalara uygun olarak ortadan kaldırmak ve bir daha oluşmaması için önlem alarak
Gerek 4458 Sayılı Gümrük Kanunu gerekse 5607 Sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu ile diğer genel/özel kanunlarda yer alan birçok yaptırımları asgari düzeye çekme veya bunları bertaraf etme fırsatını yakalayabilmeleri mümkün olabilmektedir.
Yukarıda belirtilen yöntemler, Kaçakçılık Mevzuatı, Gümrük Kanunu, Taşıma ve Lojistik Mevzuatı, Gümrük Yönetmeliği, Tarife Mevzuatı, İthalat Mevzuatı, Geçici İthalat Mevzuatı, Muafiyetler ve Yolcu İşlemleri, Yatırım Teşvik Mevzuatı, İhracat Mevzuatı, Dahilde İşleme Mevzuatı, Dış Ticaret Mevzuatı, Menşe Mevzuatı, Tasfiye Mevzuatı, TIR-Transit Mevzuatı, KDV ve ÖTV Mevzuatı, Kambiyo Mevzuatı, İç Denetim Mevzuatı, EPDK Mevzuatı ile uyuşmazlık konusu olaylar hakkında  verilen kararların etkin bir biçimde değerlendirilmesi halinde sonuç verebilecek yöntemler olduğunu ifade etmek isteriz.
- Hakkımızda
- Kaçakçılık
- Gümrük Muhafaza
-
Gümrük
- Gümrük Kanunu
- Teslim Åžekilleri-INCOTERMS
- Ödeme Şekilleri
- İthalat Rejim Kararı
- İthalat Yönetmeliği
- İhracat Rejim Kararı
- İhracat Yönetmeliği
- Geçici İthalat Sözleşmesi
- Dahilde İşleme Rejimi Kararı
- Dahilde Ä°ÅŸleme Rejimi TebliÄŸi
- Hariçte İşleme Rejimi Kararı
- Hariçte İşleme Rejimi Tebliği
- Yatırım Teşvik
- Muafiyetler
- Sınır Ticareti
- Sınır Ticareti Uygulama Tebliğ
- Dış Ticarette Standardizasyon
- İthalatta Haksız Rekabet
- İthalatta Korunma Önlemleri
- İthalatta Gözetim Uygulması
- İthalatta Tarife ve Kota Kontenjanı
- İhracatta Tarife ve Kota Kontenjanı
- Gümrüksüz Satış Mağazaları
- Tasfiye Yönetmeliği
- Kambiyo
- Avrupa ve Gümrük Birliği
- Taşıma/Lojistik
- Gümrük Müşaviri
- YGM
- Antrepo
- Muayene Memuru